Vzorově vypracovaná maturitní písemka z češtiny 2014

pisemna prace 2014 maturita z češtinyPodívejte se na vzorovou písemnou práci zpracovanou na základě jednoho z deseti zadání, ze kterých si maturanti vybírali v jarním termínu státní maturity z českého jazyka a literatury v roce 2014. Vybrali a zpracovali jsme pro Vás vzorové vypravování tak, jak bychom ho na jedničku napsali my. Vašim jedinečným vypracováním přejeme zisk co nejlepšího hodnocení.

Ostré zadání vypravování, které se objevilo v písemné práci z ČJL v roce 2014

Africké dobrodružství

VÝCHOZÍ TEXT

Prodírali jsme se hustou džunglí. Nad našimi hlavami se ozvaly zvláštní zvuky, byla to opice v korunách stromů. Než jsem ji ale stačil vyfotit, byla zase jinde. Létala vzduchem z větve na větev jakoby nic. Když se zastavila, měl jsem pocit, že mi chce něco sdělit. Pak se zašklebila a zmizela. Vtom jsem si uvědomil, že jsem tam sám. Stáhlo se mi hrdlo, zoufale jsem se rozhlížel kolem sebe, ale po naší skupině ani památky. Byl jsem tam jen já, můj foťák a prales.

Zpracování: vypravování, které navazuje na výchozí text           (zdroj Cermat)

ČTĚTE TAKÉ: Ústní zkouška z českého jazyka a literatury

VZOROVÉ VYPRACOVÁNÍ SLOHOVÉHO ÚTVARU VYPRAVOVÁNÍ 2014

Africké dobrodružství

Prodírali jsme se hustou džunglí. Nad našimi hlavami se ozvaly zvláštní zvuky, byla to opice v korunách stromů. Než jsem ji ale stačil vyfotit, byla zase jinde. Létala vzduchem z větve na větev jakoby nic. Když se zastavila, měl jsem pocit, že mi chce něco sdělit. Pak se zašklebila a zmizela. Vtom jsem si uvědomil, že jsem tam sám. Stáhlo se mi hrdlo, zoufale jsem se rozhlížel kolem sebe, ale po naší skupině ani památky. Byl jsem tam jen já, můj foťák a prales.

Zvuky neustávaly, naopak jako by se stále přibližovaly. Ledajaká dobrodružství jsem na svých cestách zažil, přece nezpanikařím, říkal jsem si v duchu. „Půjdu na sever, tam vedl směr naší výpravy!“ Pod nohama mi neustále praskají větve, všude je vlhko a s přibývajícím dnem slábne sluneční svit. „Ježíšmarjá, zase ta opice! Co chceš, ty obludo! Kvůli tobě jsem ztratil své přátele!“ Moje slova stejně zanikají někde v pralesním prostoru a opice je najednou pryč. I v dané chvíli neodolávám kouzlu okolí. Fotoaparát se ne a ne zastavit. Barevné listy, poslední sluneční paprsky, kapky deště na listech. Vše mě láká a nabízí se. Jdu dál a dál. Ještě chvíli půjdu a pak si odpočinu, nohy mne bolí a od těžkého batohu necítím záda.

“Né, né, né, pomoc,“ křičím a letím dlouhou dobu neznámem. Prudce dopadám na zem. Všechno mne bolí, fotoaparát leží vedle mne celý rozlámaný. „No, tak to je paráda! To mi ještě schází! Jsem někde uprostřed pralesa hluboko pod zemí a sám. Pane Bože, pomoz mi!“ Rozhlížím se kolem sebe, ale nic nevidím. Propadám beznaději. „Vzchop se,“ slyším někde z dáli. To je halucinace! Najednou se něco mihne. Zaostřím! „To jsi zase ty! Opice jedna! Zmiz! Kšc!“ Opice jakoby nechtěla nic slyšet. Jde pořád blíž. Něco na mne ukazuje. „Mám jít za tebou?“ Sice těžko, ale pomalu se zvedám. Jdu, stejně nemám co ztratit. Pomalu procházíme temnými chodbami. Cesta je klikatá a dlouhá. Vtom okamžiku se opice zastaví a ukazuje někam nahoru. „Co je tam?“ ptám se. Vidím jenom nějaký odraz světla, ale je velmi daleko. Dívám se pořádně! To je skleněná lebka! Pomalu se šplhám k ní. Je nádherná! Komu asi patří? Nějaké bájné civilizaci? Musím ji vzít. Dávám si lebku do batohu. Snažím se lézt pořád za opicí směrem nahoru. Kolem nás padá drobné kamení, ale to už zvládneme.

„Hurá! jsme nahoře. „Děkuji, opičko,“ a slzy se mi řinou po tváři štěstím. „Petře, kde jsi byl?“ „Tady jsem.“ „Co jsme se tě nahledali! Měli jsme o tebe strach.“ „Ani nevíte, jak rád vás zase vidím! Podívejte, něco mám!“ „To je lebka afrických domorodců z období starověku, používali ji při slavnostních obřadech!“ zvolala Aneta, „ani nevíš, jaký poklad jsi našel!“ Byl jsem rád, že jsem zase se svými přáteli a naši cestu africkým pralesem jsme zdárně dokončili. A lebka? Ta skončila ve sbírkách muzea v Mali.

ČTETE TAKÉ: Zadání a výsledky testu z českého jazyka 2014


82 komentářů u “Vzorově vypracovaná maturitní písemka z češtiny 2014

  1. Dobrý den,
    když je v zadání, že musím navázat na výchozí text, musím výchozí text opisovat či nikoli?
    Děkuju za odpověď 🙂

  2. Já mám jiný dotaz, text zadání se musí opisovat do zadání nebo jen pokračovat v tom zadání bez opisování 🙂

  3. Upřímně? Nedovedu si představit dostat za takovouhle práci jedničku. Už jen na začátku vlastního textu – „Půjdu na sever” – jak člověk pozná v pralese kde je sever? Ledaže by měl kompas.. ale on má jen foťák, který ve vašem textu snad není použit. Vůbec po obsahové stránce je to fakt bída.

  4. Dobrý den,
    psala jsem s kamarádkou téma 8 otevřený dopis.
    Já jsem místo Vážený pane předsedo měla Dobrý den pane předsedo.
    Je to velká chyba?
    A kamarádka zase bohužel při přepisování nenapsala místo a datum.
    Zajímalo by nás jak závažné chyby to jsou.
    Děkuji

  5. Dobrý den, psala jsem vypravování: Jak jsem se stal detektivem, ale psala jsem v ženském rodě (nebyl zde výchozí text, jen název je v mužském rodě) jak moc velký problém to je? děkuji.

  6. Souhlasím, zadání bylo matoucí, hodně lidí to nepochopilo… Celých 25 minut jsem si dětí hlavu, jestli mám pokračovat, nebo vytvořit nový úvod na stejné téma… Bohužel jsem navázal až ve stati, mělo by to bylo hodnoceno 0 b. -nedodržení zadání… Ale opravuje to naše učitelka, myslím, že nepotopí tolik lidí na naší škole… 🙂

  7. Dobrý den,
    je chyba, když mám práci psanou v minulém čase? Zadání bylo v minulém čase, a tak jsem tak i pokračovala. Díky za odpověď.

  8. Dobrý den,
    zajímalo by mě, zda se nějak hodnotí i vizuální stránka práce. V průběhu psaní do záznamového archu jsem vyprávění pozměňovala a v důsledku toho jsem pak zhruba polovinu práce škrtala (a některé části jsou škrtnuty více čarami).
    Bude i na toto brán zřetel?

    Předem děkuji za odpověď

  9. Vzhledem k tomu, že je v zadání uvedeno vypravování, které má na text navazovat, je nutné začít svůj příběh právě v bodě, kdy se cestovatel ztratil. Není ovšem nutné opisovat výchozí text, zvláště pokud není úplně krátký, jako je tomu tak zde. Opsaní textu však samozřejmě zadání nezakazuje a není to tedy chybou (Slova z opsaného textu se nepočítají).

  10. Je vidět, že zadání bylo poněkud zmatené a vůbec se nedivím, že někteří z vás to pochopili odlišně. Můj skromný názor je, že nevadí, pokud se text neopsal, ani pokud se objevil např. uprostřed textu. Vysvětlení: slovník synonym uvádí, že slovo navazovat má význam také ve smyslu souviset. Související s textem je tedy i to, pokud před něj vložím úvod. Kdyby se mělo psát pouze za výchozí text, mělo tam být uvedeno “pokračujte”.

  11. Dobrý den,

    v zadání bylo uvedeno navázat na text, takže hádám, že se nebudou strhávat body když se to neopíše. Hodně lidí mi řeklo, že to opisovali, tak by mě to zajímalo.. není zbytečný opisovat 80 slov ? Když to není vyloženě část zadání ? Také by mě zajímalo jak s nadpisem.. ten jsem taky neopsal, začal jsem oddělením odstavce a od prvního řádku jel pokračování.

  12. Dobrý den, jak hodně vadí, když jsem psala o sobě,jako o ženě a ne o sobě, jako o muži? 😀 Doufám, že mi to uznají, bylo by to vůči holkám nespravedlivé, protože kluci, ti psali automaticky jako o muži 😀 Děkuji za odpověď..

  13. Dobrý den,
    chtěla bych se zeptat, zda je velký problém pokud jsem text ze zadání neopsala. Také jsem nenapsala nadpis. I když už je mi jasné, že to asi ideální není, zajímalo by mě, jestli je to velká chyba. Při psaní se mi zdálo hloupé začít nadpisem a poté najednou navázat na text, který má funkci úvodu. Děkuji za odpověď.

  14. Ve škole nám neustále učitelka tloukla do hlavy, že vyprávění musí mít minimálně 5 odstavců. Proč má Vaše vzorové méně? Já jich napsala pro jistotu 6, protože jsem si nebyla jistá tím výchozím textem jestli se vůbec počítá jako odstavec.

  15. Dobrý den, zajímalo by mě,jestli se bere jako velká chyba to,že jsem neopsala původní text,na který se mělo navazovat,ale rovnou jsem začala psát text svůj.

  16. Dobrý den. Chci se zeptat jestli vadí to, když tam nemám opsaný ten výchozí text ale na záznamový arch jsem na něj navazovala? A je chyba, když v zápletce nemám opici ale slony? Vždyť je tam psáno, že ta opice zmizela.

  17. Dobrý den.
    Také jsem napsala výchozí text mezi úvod a mé pokračování výchozího textu. Vždy jsme se učili, že text by měl mít úvod – stať – závěr. Napsala jsem tedy před výchozí text úvod, protože mi jako úvod přišel nedostatečný. Je to velký problém?

  18. Dobrý den, mám otázku ohledně písemné práce. Vybrala jsem si téma čislo 1.. Tedy dobrodružství v Africe. Bohužel v celé mé písemné práci jsem se nezminila o fotoaparátu. Je to velká chyba? Děkuji za odpověď

  19. Dobrý den,
    ráda bych se zeptala, jestli je chyba, když jsem neopsala výchozí text. Samozřejmě, že jsem na něj navazovala, ale přišlo mi zbytečné to opisovat, když se to nepočítá do počtu slov, navíc by to zabralo další minuty.
    Děkuji za odpověď

  20. Vadí když jsem to celé psala v minulosti? Přišlo mi špatně to dát do přítomnosti když už v úvodu se to vypráví v minulosti 🙁

  21. Dobrý večer,
    za přímou řečí v uvozovkách jsem udělala dvojtečku 🙁 – jak přibližně se tato chyba bude hodnotit?

  22. Dobrý den, chtěla bych se zeptat zda je chyba kdyz jsem nepsala u 1. zadání že jedou do Afriky, ale napsala jsem ze jedou do africke ZOO??? (ze se to neodehrava v Africe)

  23. Vzorový sloh? Mně teda moc vzorový nepřijde… četl jsem sice jen první napsaný odstavec (na víc nemám náladu) a už tam bych našel nějaké blbosti, ale když myslíte

  24. Dobrý den, chtěla bych se zeptat, když jsem dnes psala písemnou práci z češtiny, bylo to číslo 1. tak vadí, když jsem místo mužského rodu ( např. byl), psala v ženském (např. byla)? Protože výchozí text byl napsán v mužském, ale já jsem holka a došlo mi to až jsem to odevzdala..
    Děkuji za odpověď

  25. Dobrý den,
    Chtěla bych se zeptat, zda bude má práce hodnocena nedostatečně, pokud jsem nenavázala na výchozí text a zadaní si přečetla špatně. Napsala jsem vyprávění na dané téma, ale na výchozí text jsem nenavázala. Mám tím pádem počítat s opakováním v září? Děkuji

  26. Dobrý den,

    chtěla bych se zeptat – je chybou, kdy jsem v tématu číslo 1 přepsala výchozí text, který byl napsán v mužském rodě, do ženského, jelikož jsem žena a dále pokračovala v textu s rodem ženským?

    Děkuji předem mnohokrát za odpověď,
    Linda.

  27. Dobry den, vadi když jsem ten výchozí text neopsala ale rovnou jsem práci začala pokračováním? A vadí, že nemám ani jednu přímou řeč?

  28. Dobrý den, chci se zeptat … vycházela jsem z výchozího textu, ale pokračovala jsem a neopisovala jsem ho .. bude se mi dál hodnotit??

  29. Byl jsem tam jen já, můj foťák a prales. … Dávám si lebku do batohu.
    Pardon, ale kde najednou vzal batoh?

  30. Dobrý den,
    Psala jsem téma č. 2 – sdílení, nebo život?. Je velká chyba, když jsem nevycházela z výchozího textu a nepsala o facebooku?
    Děkuji.

  31. Dobrý večer,
    Velice by mě zajímalo zda je chyba když výchozí text jsem neopsala,pouze jen navázala…jelikož tam je jasně napsáno,vypravování, které navazuje na výchozí text…A jen takové drobnost když ten člověk zůstal sám v džungli s foťákem tak odkud se tam vzal batoh.:-)

  32. Dobrý den,
    chtěla bych se zeptat, jestli vadí, když jsem psala vyprávění z pohledu ženy místo muže (místo byl jsem – byla jsem)?

  33. Dobrý den,
    Psala jsem téma č. 2 – sdílení, nebo život?. Je velká chyba, když jsem nevycházela z výchozího textu a tudíž nepsala o facebooku?

  34. Dobrý den,
    chci se zeptat jestli vadí, když jsem vypravování psala z pohledu ženy a ne muže (místo byl jsem – byla jsem)? 🙂

  35. Dobrý den,
    je velká chyba když jsem do záznamového archu nenapsala ten výchozí text, ale rovnou začla psát příběh?
    Děkuji za odpověď.

  36. Dobrý večer.
    Mám pár otázek, chtěla bych se zeptat, jak závažné jsou mé chyby:
    1) vypravování mám napsané v ženském rodě,
    2) výchozí text jsem do úvodu zkrátila a poněkud ho upravila.
    Přišlo nejen mě ale i mým spolužákům nevhodné otrocky opisovat již někým publikovaný text.
    Předem děkuji za odpovědi. 🙂

    • Na stránkách Cermatu bylo,že pokud není text přepsán(což podle nich má být,podle češtinářů ne,protože se to stejně nepočítá) není chyba,když se pokračovalo v ženském rodě…jako chyba se počítá jenom to,pokud se během vypravování střídají osoby…teda pokud je výchozí text opsán v mužském rodě a zbytek v ženském…ale záleží to asi a hlavně spíš na učitelích,co slohovku opravují… a upravit ani zkracovat text se nesmí…je to chyba..buď se vůbec neopisuje a pokračuje se nebo se musí otrocky celý přesně podle zadání přepsat…

  37. Je chyba, když se neopíše ten výchozí text? Nikde jsem to, zda musí být opsán výchozí text, nenašla… Moc díky za odpověď a za celé tyhle stránky – jsou super! 🙂

  38. Jaká by měla být moje penalizace za to, že jsem v zadání 1. nenapsala do své práce výchozí text, ale navázala jsem na něj?

  39. Zdravím,
    1) Je chyba, když jsem na začátek nepřepisoval nic z výchozího textu, ale navázal jsem a rovnou jsem začal psát?
    2) Je chyba, když v celém textu nemám přímou řeč? Ve vypravování přímá řeč není podmínkou, celé vypravování jsem psal stejným stylem jako je výchozí text – myšlenky a činy z pohledu první osoby.
    Děkuji.

    • Nepouží výchozí text rozhodně není chyba 😉 její slova by se ti stejně nepočítala do rozsahu, protože to není tvůj vlastní text…. a podle mě taky vypravování přímou řeč obsahovat nemusí

  40. bude má práce hodnocena, když mám nejprve úvod (to, jak jsem jela do Afriky) a až pak výchozí text? Pak samozřejmě vypravování pokračuje s další zápletkou. Díky.

  41. Dobrý den,
    chci se zeptat zda je chybou, že jsem pokračovala v ženském rodě a bude to hodnoceno nulou.

  42. Dobrý večer,
    chtěla jsem se zeptat jestli bude práce hodnocena, když jsem napsala svůj vlastní úvod, ale motiv byl stejný – fotila jsem opici a ztratila jsem se. Navíc jsem to psala sama za sebe, tedy v ženském rodě.

  43. Dobrý večer,
    počítá se jako chyba, když jsem do mé práce neopsal tento text???
    Prodírali jsme se hustou džunglí. Nad našimi hlavami se ozvaly zvláštní zvuky, byla to opice v korunách stromů. Než jsem ji ale stačil vyfotit, byla zase jinde. Létala vzduchem z větve na větev jakoby nic. Když se zastavila, měl jsem pocit, že mi chce něco sdělit. Pak se zašklebila a zmizela. Vtom jsem si uvědomil, že jsem tam sám. Stáhlo se mi hrdlo, zoufale jsem se rozhlížel kolem sebe, ale po naší skupině ani památky. Byl jsem tam jen já, můj foťák a prales.

  44. Dobrý den,
    chci se zeptat co se děje, když jsem výchozí text měla uprostřed vyprávění a ne na začátku? Bude to automaticky hodnoceno nulou? Přišlo mi to zcela nelogické tím začít bez jakéhokoliv úvodu… Děkuji

    • No to by mě taky zajímalo když jsem na to navázala v prostřed a to jěště jsem neopsala cele ale upravila jsem si to .

      • No nevím sice jak je to s tím, když umístíte ukázku doprostřed vyprávění, ale nám učitelka říkala, že když tuto ukázku použijeme ve svém textu, nebudou se nám její slova počítat, protože to není náš vlastní text.

    • Taky jsem před výchozí text napsala několik vět – vysvětlení jak jsem se v Africe ocitla a až potom jsme text opsala a napsala jsem ještě asi dvě stránky….

  45. Je hodně velká chyba když se před ten výchozí text dala ještě jednu svoji větičku? takhle mi přišlo blbý začínat…

  46. Nevadí když nemám výchozí text na začátku ale ve prostred mého vypravovani . Děkuji za odpověď

    • Dobrý den,

      mám stejný dotaz: má slohová práce začínala úvodem – proč jsem se dostala do pralesa a na výchozí text jsem se napojila zhruba v pulce.

      Děkuji za odpověď L.

    • Dobrý den
      Myslím si, že to každá škola bude řešit po svém. Ale v zadání bylo, bohužel, že máte pokračovat v zadaném textu, takže dokazujete, že neumíte pozorně číst;)
      Ale vaši učitelé vás znají a určitě vás nebudou chtít potopit, netrápila bych se tím a věřila že to uznají 😉

      • Pavlo, nikde v zadání není slovo “pokračovat”, ale “navazovat”, resp. “navazuje”, takže jste se s poznámkou o pozornosti při čtení docela netrefila 🙂 A pokud umíte plést, tak víte, že můžete navázat z obou stran 😀 Rozdíl mezi “navažte” a “pokračujte” je zřejmý, zadání bylo matoucí.

        • Pěkný nesmysl, Petře! Vy neumíte číst. Zadání má navazovat NA výchozí text, to znamená, že příběh textem začíná a pokračovat má slohovou prací. Dle Vaší interpretace by muselo zadání znít takto – vypravování, NA které navazuje výchozí text!

          • Přesně tak. “Navazuje” znamená, že vypravování musí navazovat na výchozí text-výchozí text musí být na začátku.

      • Mám stejný problém. Vymyslela jsem úvod a doprostřed zařadila úryvek a pak dokončila příběh. Já si přečetla, že má vypravování navazovat, ale vždy nás učili, že u vypravování je úvod, stať a závěr. Jelikož ukázka byl už kus děje (stať), tak logicky musím napsat úvod. Přijde mi nelogické psát, jak jsem v džungli, když ani nenapíšu, jak jsem se tam ocitla. 😉

    • Mám stejný problém, šel jsem i hned poté za profesorem ČJ, který mi řekl, že max. se může stát, že mi bude udělen pouze 1 bod z 1A/1B (jedno z toho, už si nepamatuji), ale že práce by určitě neměla být hodnocena známkou nedostatečná!

    • Mě ve škole řekli, že buď ho vložíš jako úvod, ale slova se ovšem nepočítají, nebo ho nevložíš a pokračuješ v psaní. Tenhle typ výchozí textu se bere jako začátek příběhu, který máme díky němu rozvinout. Ne jako zápletka,i když to tak vypadá. Zápletka je nejdůležitější část vypravování,proto jí má vymyslet sám maturant.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *