Písemná práce z češtiny 2017

pisemna-prace-2017-cestinaMaturitní písemná práce 2017 online ke sdílení. Podívejte se na zadání slohové písemné práce státní maturity z češtiny 2017 a Novým Amosem vzorově vypracovanou maturitní písemku 2017 pro představu, jak vypadala maturita z češtiny v roce 2017. Pak můžete pokračovat na písemné práce státní maturity z minulých ročníků maturit a podívat se, jak žije Maturita z češtiny na Facebooku, kde maturanti diskutovali a vtipkovali i v roce 2017. Vyzkoušejte si státní maturitu online s Novým Amosem, průvodcem maturitou.

Zadání a vzory písemné práce z českého jazyka 2017

Písemná práce český jazyk – jaro 2017

Zobrazit zadání maturitní písemky z ČJ 2017 jaro

Vzor písemné práce český jazyk – jaro 2017

Zobrazit vzor maturitní písemky z ČJ 2017 jaro

Zobrazit záznamový arch pro napsání maturitní písemky z ČJ 2017 jaro

Podívejte se také pro zajímavost na FB událost Maturitní písemka z češtiny 2017.

PÍSEMNÁ PRÁCE ČESKÝ JAZYK – PODZIM 2017

Zobrazit zadání maturitní písemky z ČJ 2017 podzim

ZÁZNAMOVÝ ARCH PRO PÍSEMNOU PRÁCI – PODZIM 2017

Zobrazit záznamový arch pro napsání maturitní písemky z ČJ 2017 podzim

Podívejte se na všechny písemné práce z čj z ostatních ročníků:

písemky 2021 | písemky 2020  | písemky 2019  | písemky 2018 | písemky 2017 | písemky 2016 | písemky 2015písemky 2014písemky 2013 | písemky 2012 | písemky 2011 | písemky 2010

Autorem zadání maturitní písemné práce 2017 je Cermat.cz publikující na NovaMaturita.cz. Orientační zpracování výsledků zajišťuje tradičně v den maturit Nový Amos.


423 komentářů u “Písemná práce z češtiny 2017

  1. Slyšel jsem, že cermat vyhodnotil pisemne prace vypraveni 70 procen jako neuspene a celkove pisemne prace 60 procent neuspesne. Slyset to take nekdo ?

  2. Dobrý den, psala jsem č.8, mělo to být o tom, jak Jean André vyvázl z léčky. Já jsem napsala příběh o tom, jak ho z té léčky dostala dívka, co se o ní dozvěděla. Myslíte, že se to nějak vztahuje na hodnocení, že se z té léčky nedostal sám? Děkuji za odpověď

  3. Ahoj, chci se zeptat, psal sem téma 10, zprávu a v úplně poslední větě sem napsal: Nezbývá nám nic jiného, než jím popřát hodně štěstí a vodě zdar milý čtenáři a čtenářky. Uznají mi to? Když sem vše ostatní psal zprávou??

  4. …gramaticke chyby nejsou duvod k tomu, aby student neudelal slohovku,ne?…ztrati pouze par bodu..diky za odpoved

  5. Při popisu obrázku od Josefa Lady jsem si nevzpomněla na slovo “ponocný” a psala jsem “trubač”. Myslím, že by to nemělo být hodnoceno jako chyba, když u obrázku není jeho název?

  6. Myslíte, ze je velka chyba, kdyz jsem v úvaze (c.7) nepouzila řečnické otázky? Omlouvam se, jestli uz to tu jednou je, nečetla jsem vsechno. Diky

    • Chyba to určitě je, záleží jaký učitel to bude opravovat. Může to vrát jako nedodržení literární formy, protože v úvaze se mají vyskytovat řečnické otázky. Záleží na opravujícím.

    • Ja jsem zase nepsal jen o zmene te hranice ale castecne i o brutalite deti. Myslite, ze kdyz se zadaneho tematu dotykam ale tak z 50% ze mi to uznaji? Pripadne, strhnou body ale nechaji projit? Predem dekuji.

  7. Psal nekdo zadani 1. Kdyz jsem nemela uplne presnou vnější charakteristiku,tudíž to jak ta žena vypadala bude to hodnoceno za 5.nebo jen strhnou body …ale charakteristicky postup jsem splnila ….

  8. Dobrý den,
    Vybral sem si téma č. 8. Chtěl bych se zeptat, jestli je velký problém, když sem začal psát až na “list 2”? Na “listu 1” byli na první straně nějaké informace a na druhou stranu tohoto listu se už dalo psát. Toho sem si všiml až posléze, a tak sem psal až na “list 2”. Jinak sem splnil všechny body zadání. Děkuji.

  9. Chtěl bych se zeptat na téma č.2 (vypravování)

    Výchozí text jsem vůbec neopisoval a začal jsem tím, že zemi napadly monstra a že jsme se s rodinou ukryli ve sklepě, kde jsme po nějakém čase zjistili, že základna přeživších se nachází v Paříži, kde jsme se následně chtěli dostat, po cestě na nás utočili roboti (zápletka). Jakmile jsme dorazili na místo (základna), tak zde můj otec pomohl sestrojit zbraně proti monstrům a od té doby začali lidé mít v boji proti robotům, atp. převahu.

    Chci se zeptat zda bude takto zpracované téma vůbec hodnocené ? Text jsem zde popsal pouze v rychlosti, ale hlavní myšlenku jsem zmínil. Slohový útvar jsem dodržel. Jedná se mi o splnění tématu.

    Předem díky za odpověd 🙂

  10. Dobrý den,
    vadí, když jsem nevyplnil jednu z kolonek na úvodní straně záznamového archu? Jsou to tyto kolonky: Konal(a) zkoušku, Vyloučen(a), Nepřítomen(na) či nedokončil(a).

  11. má být 250, ale tolerance je 50 slov, takže práce hodnocená bude, jen se ti strhnou body v hodnocení 1A…..já mám taky méně než 250 ( mám 243). Hodnoceno bude, jen se strhnou body.

  12. Ahoj,
    chci se zeptat na něco k tématu 8. Vím, že moje práce je 100%ní vyprávění (minulý čas, zápletka, přímá řeč..) a gramatika bude taky v pohodě. Měla jsem z toho vlastně dost dobrý pocit, ale jak to tu pročítám, už si tak jistá nejsem. Považovala jsem výchozí text jako něco, z čeho mám jen vycházet. Všechny informace z textu mám obsažené v mé práci. Může to projít? Jakože bylo povinné vysloveně navázat na výchozí text (opsat ho a pokračovat?). Přemýšlela jsem o tom, ale přišlo mi to hloupé, takže jsem to udělala tak, jak mi to přišlo logické. Spíš bych řekla, že výchozí text je takový výcuc mojí práce + jsem přidala do části č.5 (=rozuzlení), jak to Jean s tou léčkou vyřešil. Prosím, odpovězte mi! Díky moc

    • Ano výchozí text si nemusela vůbec opisovat, protože se nepočítá do tvé práce. 🙂 A stačilo jen dobře navázat a splnit podmínky v zadání 🙂 Myslím si, že se nemáš z čeho tak strachovat.
      Sám jsem psal zadání 8, pouze jsem navázal na text a psal svoje a furt si četl výchozí text. Napsal jsem tam větu např. “Po dlouhém cestování po Jižní Americe byl cestovatel ……..” 🙂

  13. Dobrý den, je velký problém, když jsem u zadání č. 7 ze začátku popisovala i to, proč jsou děti tak agresivní? Později jsem samozřejmě trestní odpovědnost zmiňovala, zda ji snížit, či ne, ale mám strach v té první části, zda to není odbočení od tématu. 🙁

  14. Psala jsem popis obrazku.. vadí, když jsem napsala, že tam byl muž, který svolával lidí a ne ponocný????

  15. Ahoj, bojím se že moje práce bude vyřazena, psala jsem zadání 2, neuvědomila jsem si scifi prvky a psala jsem spíš postapokaliptický příběh, jak ti lidé živoří v tom podzemí po tom napadení mimozemšťany. Myslíte, že mě nepustí?

    • Důležité je, aby tam byla nějaká zápletka. Pokud jenom popisujete, jak lidé v podzemí žijí, bude to nejspíš málo.

  16. Dobrý den, nešlo by sem třeba napsat zadání č. 4 na jedničku? Obraz od Josefa Lady. Slyším jen, že to bylo nejtěžší téma k napsaní.

  17. Dobrý den, chci se zeptat, když jsem napsala cca 279 slov, ale cca na každé řádku mám 7 slov a popsaných mám 35 řádku. Pokud to budou brát orientačně násobením vyjde číslo 245. Vadí to moc? Bude práce hodnocena?

  18. Ahoj, prosím když jsem u zadání 10 zapomněl napsat jeden časový údaj 16:00 a vymyslel si vlastní 21:30 je to na vyřazení práce, nebo mi jen strhnou bod/y??? díky moc

  19. Dobry den, vadi kdyz jsem u zpravy misto 1. Dubna 2017 to napsala slovne prvniho dubna 2017? Bude to hodnoceno ? Nebo je to spravne? Nebo strhnou body?

  20. Dobrý den,
    chtěla bych se zeptat zda u tématu č.9 je chyba když jsem v textu místo Velkého náměstí napsala Masarykovo náměstí, které je uvedeno v adrese? Bude se mi práce hodnotit?

    Děkuji za odpověď.

  21. Vybrala jsem si téma číslo 2 a jsem celkem nejistá v jakém čase se to mělo psát. Zadaní bylo psané v přítomném tak jsem automaticky pokračovala dále v přítomném, i když vím, že normálně vyprávění se píše v minulém. Bude splněn útvar nebo jak?

  22. Pokud jsem u tématu č. 10 napsal větu: Závodníci zpáteční cestu absolvovali na kánoích, ale na koloběžkách. ( Zapomněl bych na slabiku ne – NEabslovovali na kánoích), bralo by se to jako nesplnění tématu?

    • Dobrý den,
      vybrala jsem si zadání č. 8 a zapomněla jsem použít přímou řeč, je to velká chyba? Je práce hodnocena rovnou za 5 nebo se jen strhávají body? Děkuji

  23. Ahoj, bude vložen i vzor úředního dopisu ? A jaké důvody jste napsali ? 🙂 Co když jsem si vymyslel fiktivní důvody ? Jako že je spajt se žamberkem, protože tam strávil dětství atd. ? Uznají to ? Hodnotí i pravdu nebo jen útvar a jeho náležitosti ?
    Díky za odpovědi ! 😀

    • Ahooj, tak to by mě taky celkem zajímalo:D mám ten samý problém..myslela jsem si, že je Žamberk smyšlený…tak jsem napsala, jak je Václav Havel spjatý s tímto městem a teď začínám mít obavy. Ptala jsem se na to učitelky a říkala, že by to nikdo neměl řešit..že je to čeština a né dějepis 🙂 kdo ví.. snad nám to vyjde

    • Taky by mě to zajímalo, mám to uplně stejně jak píšeš!!.
      Nicméně s kýmkoliv jsem se bavila, tak mě uklidňoval, že se nehodnotí fakta. Snad to bude OK! 🙂
      Děkujem za odpovědi.

  24. Dobrý den, chtěl bych se zeptat zda jde o velkou chybu když jsem téma číslo 10 (ZPRAVA) rozepsal na tri strany.. všechny ostatni zasady zpravy mam spravne.. jen rozsah mi trochu ujel

  25. Nevíte prosim jak je to s navazovanim textu?psala jsem cislo 8 a nevim,jestli nsem tak uplne navázala.Tedka uz je to v podstate jedno,ale jenom me zajima,jestli mi za to strhnou nejake body a nebo automaticky 0? Dekuji za odpoved

    • Dobrý den, psala jsem taky téma číslo 8 a psala jsem ho v první osobě, ale vzhledem k tomu, že každé vyprávění má mít úvod a po nás chtěli už zápletku, psala jsem do úvodu to všechno, co bylo obsaženo v textu, je to automaticky za 0 bodu?

  26. Dobrý den,
    chtěl bych se zeptat ohledně 2. tématu. Psal jsem o tom, že jsem zachránil rodinu žijící v paneláku. Jako zápletku jsem použil, že vstup do paneláku byl zatarasen autem, který tam hodil jeden z monster. Museli jsme vyběhnout do dalšího patra paneláku a sešplhat pomocí lana dolů z okna. Opatrně a potichu jsme se blížili okolo monster, aby nás nezabili a poté jsme se schovali do podzemního bunkru kde bylo nejvíc bezpečno.

    Chtěl bych se zeptat jestli vůbec tato práce bude hodnocena nebo ne ?
    Děkuji Vám za jakoukoliv odpověd.

    • Já pořád nějak nechápu, proč by neměla být hodnocena? 😀 Odehrává se to v budoucnosti? Odehrává. Má tvoje vypravováni monstra či nelidské bytosti? Má. Sci-fi je hodně široký pojem a je na kazdém, jak ho pojme. Pokud jsou dodrženy ostatní náležitosti, nevidím v tom problém. Jedná o žánr, kde se vyskytují technologie, přírodní jevy a nebo dosud neznamé formy žvota. Takže nevím, proč by to mělo vést k nesplnění tématu? 🙂 Zas to není taková kovbojka 😀

      • ale v zadání bylo:vypravování s prvky sci-fi rozvíjející výchozí text
        to znamená e to co je ve výchozím taxtu se muselo do práce zakonponovat aspoň něco.

    • Rozvinout znamená použít v práci prvky z výchozího textu.To neznamena že když jste navázaly na text zatím…. Tak to není spatne,museli jste ale do práce zakomponovat aspoň nějaký prvky z výchozího textu.
      Když jste to neudělali tak je to špatně.

    • Je to sporné, práce by hodnocena být nemusela. Záleží pouze na tom, jak moc striktně budou definovat pojem sci-fi. Existuje šance, že vyškrtají cokoliv, kde nejsou žádné vědecké termíny, vysvětlení, pokroky atd., takže vyškrtají všechno, co se zaměřuje na monstra raději než na vědu.

      • Samozdřejmě, že jsem tam použil prvky scifi např: mostra byla několik metrů vysoká, lidi zabíjeli pouhým rozšlápnutím nohou nebo odhozením atd…
        Jen jsem se právě chtěl zeptat jestli taková práce má šanci, protože z toho mám smíšené pocity..

        • Šanci určitě má, zádání jste splnil. Na 0 to podle toho, co píšete, není. Záleží ale i na ostatních kritériích.

  27. Dobry den, u zadani c.10 vadi, kdyz jsem psala, ze akce pokracovala do patnacte hodi y odpolefni misto sesnacte? V tom stresu jsem to prehledla

    • Ahoj, já omylem napsal zase do 21:30, taky jsem ve stresu trochu zapomněl, že ten údaj tm zmínily :/… myslím, že je to jen na strhnutí bodů a nejedná se o nedodržení tématu (0bodů), ale popravdě z toho tky nemám dobrý pocit a zjišťuji jak to je 🙁

  28. Dobrý den, vybrala jsem si téma č.8.
    Na úvodní text jsem navázala, ale trochu jsem ho poupravila, případně obohatila, abych mohla navázat na zápletku. Bude práce hodnocena, pokud jsem na úvodní text navázala, avšak ho pozměnila? Splnila jsem téma vypravování a také jsem psala o zápletce, a to jak Jean vyvázl z léčky.

    Děkuji za odpověď.

    • Zdravím, psal jsem vypravování číslo 2, ale nenavazal jsrm na ten text, myslel jsem, že je jen inspirativní a psal tudíž jsem psal svůj sci-fi příběh, bude to hodnoceno jako nedostatečné?

    • Dobrý den, psala jsem č.8, mělo to být o tom, jak Jean André vyvázl z léčky. Já jsem napsala příběh o tom, jak ho z té léčky dostala dívka, co se o ní dozvěděla. Myslíte, že se to nějak vztahuje na hodnocení, že se z té léčky nedostal sám? Děkuji za odpověď

  29. Dobrý den,
    chtěl bych se zeptat vadí hodně u 4. tématu, že jsem to popisoval v zimním období přitom je to léto podle názvu, ale nemají to blíže určené a z obrazu v černobíle podobě to není vůbec poznat ( viz. stromy bez listí, kdo by řekl že je to léto). Můžou mi to hodnotit nedostatečnou ?

    • To prece neni leto, stromy bez listi, muz – ponocny ma na sobe teply kabat, nemyslim si, ze jde o letni obrazek…

      • Když jsi zadáte do google “Ponocný v letní noci (1942)”, tak Vám naskočí jeden a ten samý obrázek, co byl u maturity. Dle mého je to také zima, navíc obrázek je černobílí, takže to nebylo zřetelné.

        • Jenze u maturity nebyl žádný Ponocny v letní noci, byl zadán pouze Obraz od Josefa Lady..
          Takze každy to mohl pochopit jinak,černobílý obrázek moc neřekne;) takze tohle je napadnutlene s odvoláním 😉

      • On se ten obraz přímo jmenuje Ponocný v letní noci, ale jelikož to nebylo napsaný v nadpisu a byl tam je Obraz od Josefa Lady, tak to asi nevadí. Jinak jsem to měla se spolužačkou úplně stejně. 🙂
        P.S. Na barevném obrázku to vypadá jako podzim 😀

    • Mně osobně vadí, že neovládáte gramatiku. Jak jste vůbec mohl, Filipe, dojít až do maturitního ročníku?

  30. Dobrý den, mohu se zeptat zda je velká chyba když jsem tam zapomněla napsat hned první větu v druhém odstavci a tak jsem tam na to místo kde ta věta měla být napsala hvězdičku a až jsem sloh do psala tak jsem dolů napsala další hvězdičku a k ní tu větu co jsem zapomněla napsat?
    Dekuji

  31. Dobrý den,
    jak je to teda s tématem č.2?
    Když jsem navázal na výchozí text je to špatně nebo to znamená totéž jako rozvinout?

    • Ahoj. Dnes jsem se ptal učitelky (velmi pečlivé) a řekla, že to zadání jsme měli buďto rozvinout (již to, co ve výchozím textu je, doplnit), anebo na něj navázat s pokračováním… V klidu ;).

    • Není to špatně 🙂 Podle mě to bylo myšleno jako pokračování.. Kdyby se měl převzít jen námět, bylo by tam “rozvinout myšlenku”, ale bylo tam rozvinout výchozí text.. I kdyby to tak nebylo, tak opsaní textu a navázání není chybou a nebude penalizováno

    • Já jsem taky pokračovala v ději…
      Ptala jsem se naši učitelky a říkala že jsme mohli normálně navázat

  32. Dobrý den,
    chci se zeptat, vybrala jsem si zadání č.10 (zpráva)… Vše jsem měla řekla bych dobře, na začátku jsem uvedla místo, začátek akce i konec, ale v průběhu akce jsem vždy zapomněla dát časové intervaly. Nějak mi to v tu chvíli vypadlo z hlavy :-/ jinak jsem měla vše dodržené, odstavce, téma a pod.

    Bude prosím má práce hodnocena? Jsem si jistá, že je to hrubá chyba..
    Děkuji

  33. Dobrý den, vybrala jsem si téma č.8 a až po odevzdání jsem si uvědomila, že jsem měla navázat na výchozí text. Začala jsem se slovy: ,,Jmenuji se Jean André a jsem cestovatel…” v první řadě jsem ho představila a pak vysvětlila, proč chce jet do Amazonie a poté přišla ta zápletka.. Myslíte, že budu mít automaticky nedostatečnou, když jsem nenavázala na text? Děkuji

    • Nejsem pedagog, ale podle mého názoru docela průšvih. V zadání bylo jasně dané vypravování, které navazuje na výchozí text. Takže psát celou práci v Ich formě, no nevím. Navíc byl zmíněn i fakt, že po Jížní Americe putoval a ne že tam chtěl vyrazit..

  34. Chci se zeptat vadí, když jsem jedenkrát jedno slovo přeškrkla rovnou čarou a napsala to nad něj?? Vždy jsem to psala vedle, ale jednou jsem to napsala nad to špatně přeškrknuté slovo a je to čitelné vadí to? Bude to hodnoceno?

  35. Dobrý den,
    chtěla bych se prosím zeptat. Psala jsem popis obrázku (č.4), ale popisovala jsem ho formou líčení. Je to závažná chyba? Bude mi to Cermat hodnotit jako nesplňené zadání? A nebo je možné, když tam nespecifikují jakou formou obrázek popisovat, že může být i líčení?

          • Ne, přímá řeč není nutná ve vypravování, pouze se doporučuje (většinou je vyprávění s přímou řečí zajímavější). Pokud jsi do práce správně zakomponovala ostatní prvky vyprávění, body za to nebudou strženy vůbec.

        • To si nemyslím. Existuje několik druhů popisu: popis prostý, umělecký, odborný, popis pracovního postupu… a všechno jsou to popisy. Pokud to nebylo vymezeno, lze si podle mne vybrat.

    • Líčení nesmí převažovat. Naše učitelka nám říkala, že nevadí, pokud se v popisu jednou nebo dvakrát objeví nějaká zdrobnělina nebo metafora, ale nesmí převažovat. Pokud jsi to celé psala jako líčení, tak to je bohužel nedodržení útvaru 🙁

    • Má spolužačka psala také líčení a ptala se naší češtinářky, ta nám odpověděla, že jelikož ve zpracování bylo pouze napsáno popis, tak je jedno jaký, pokud by tam byl popis prostý, chyba by to byla. Ovšem záleží na hodnotiteli, ale prý pokud by jí to nebylo uznáno, tak by se měla odvolat.

  36. Dobrý den, vybrala jsem si zadání číslo 10, tedy zprávu. Opravdu nevím, nad čím jsem přemýšlela, ale psala jsem to celé v přítomném čase, takže to nesplňuje zprávu, ale je to reportáž :(. Je mozne, ze by se to dalo jeste nejak opravovat? Nebo za nesplnění útvaru je to rovnou nedostatečný?

  37. Lidi, podle těch komentů co tady čtu mi přijde, že jste se snad nepodívali co po vás chtějí ve zpracování. Já měl pravidělně z češtiny čtverku, ale neudělalo mi problém podívat se co má např. to vyprávění obsahovat a šel jsem na jistotu. Vybral jsem si osmičku. Je vidět, že někdo ani neví jaký je rozdíl mezi “rozvinout výchozí text” a “navázat na výchozí text”.

    Abyste měli svoji jistotu, že jste to zvládli, tak:
    – hlavně, že jste dodrželi přesně zpracování co po vás chtěli
    – potom u vypravonání, aby to mělo hlavu a patu
    – myšlěnky, aby byly v odstavcích
    – nějakou přímou řeč (pak nikdo nezpochyní, že to není vypravování)
    – psat spíš jednoduchý věty, ne moc souvětí
    – psat v minulym case
    – neprehnat to se slovama (ne, že by to vadilo, ale pak se tam najde víc chyb)
    – nadpis bych moc neřešil jestli tam je nebo ne, přece jenom můžou to brát podle nadpisu ve výchozím zadání
    – je zbyecny opisovat vychozi text pokud tam nenapisou at ho opisete
    – vsechno co po vas konkretne chteji udelejte, vsechno ostatní co neupřesnili je na vasi fantazii a je to.

    • Můžu se zeptat jaký je tedy rozdíl mezi „rozvinout výchozí text“ a „navázat na výchozí text“? V obou případech jsme dle mnoha názorů měli navázat, takže jak si to myslíte vy?

      • Jak jsme o tom debatovali se spolužákama, tak mě napadlo přirovnání. Výhozí text je jako klubko (jak si s ním hrají kočky) no a když se řekne rozvinout, tak vezmeš to klubko a rozvineš ho do velké délko. Zkrátka vzít výchozí text a s těma prvkama co v něm jsou ho roztaháte do 250 slov. Pokud se udělá tohle, tak pak myslím vůbec nevadí když nekdo v tom textu bude pokračovat jako by na něho navazoval. Hlavně, že bude zřejmé, že to rozvinul – dodržel zpracování. No a navázat na výchozí text znaméná, že ten výchozí text je něco jako váš úvod vypravování, který nemusíte opisovat a v archu už rovnou budete pokračovat ten příběh bez představování a nastiňování děje – to už je v tom výchozím textu.

        Tohle všechno je jen logicky vysumírované, nejsem žádný češtinář.

  38. Dobrý den, psala jsem zadání číslo 9- úřední dopis. A osobnost, po které má být přejmenováno náměstí, jsem si vymyslela. Myslela jsem, že to je uplně v pohodě do doby, než jsem zjistila, že všichni psali o Havlovi, Benešovi…budf to v pohodě, když jsem tam i vysvětlila, čím je pro ČR výjimečná? Díky

    • Mám stejný problém. Doufám že to bude v pohodě, v zadání nebylo přesně definované že to má být po skutečné osobě.

  39. Dobrý den,chtěla bych se zeptat, jestli se strhávájí body za skrtani. Až ke konci jsem si uvědomila, že by to mělo být preskrtnuo podle pravítka nebo jednou rovnou čarou, dekuji

    • Pokud jsi nedělala vyloženě čmrkance. Ale škrkla jsi to cca rovnou čarou tak nic se ti nestrhne. Klid

  40. Dobrý den,chtěla bych se zeptat,jestli se strhavaji body za skrtani v textu. Až na konci jsem si uvědomila, že máme skrkat pouze jednou rovnou čarou nebo podle pravítka, děkuji.

  41. Dobrý den, chci se zeptat jestli jsem neodbočil od tématu.
    Psal jsem úvahu o posunutí věkové hranice trestné odpovědnosti, bylo to zadání 7. Měl jsem tam tyto tři otázky: Co vede děti k násilí? Může mít společnost vliv na špatné chování dětí? Měla by se posunout věková hranice trestné odpovědnosti? a samozřejmě úvod a závěr

    • Něco podobného jsem tam měl i já..Přemýšlím jestli to neni odbočení od tématu.. Navíc jsem jeste popisoval příčinu toho všeho, tou jsem označil výchovu dětí a zákony ktere jim nahrávají v trestné činnosti nezletilych

      Nadruhou stranu se to muselo podle mě nějak rozvést vsechno..

  42. Dobry den, psala jsem zadani cislo 8. A omylem jsem psala v cele slohovce Ehmudove misto Emhudove. Pocita se to jako nedodrzeni zadani?

  43. Dobry den, myslíte, ze vadi, kdyz jsem psala úvahu (tema 7) o te hranici, jestli se ma snížit nebo ne, nepoužila jsem ale uvedeny priklad, ktery byl ve výchozím textu. Funkce toho textu byla informativní a ne inspirativní, bude to bráno jako nesplnění tématu? Dekuji

    • Toto se mi take stalo . Zajimalo by me zda tam musi byt informace z vychoziho textu. A pokud to tak musi byt jak se to hodnoti? Dekuji za odpověď

      • Můj názor je, že z výchozího textu stačilo využít čísla jako v současnosti patnáct let, po změně třináct, kriminalita u dětí roste. O ten samotný příklad spíš nešlo…

  44. Ahoj, potřebuju poradit. Psala jsem vypravovaní čislo 2. A mám tam pouze tohle: ze monstra byla plechova a na tele jim behala digitalni cisla a rikala jen dokola: Zabit, zabit! A neustale se ty monstra klonovaly a nakonec napadly i jednu z vedlejsich postav, ktera se stala jednim z tech monster a hl.hrdina se pak chtel nabourat pres pc do jadra tech monster.. myslite si, ze mi tohle uznají jako sci-fi prvky? Nebo dostanu nulu za nesplnění tématu? Děkuju moc předem za odpověď

    • Všimla jsem si, že s tímto problémem sem píše plno lidí, ale vlastně nechápu proč? Nesplněné téma by znamenalo, kdyby se daný příběh odehrával např. v minulosti místo v budoucnosti a podobně. To, že tvoje téma obsahuje pouze příšery je v pořádku. Nelidský netvor je nereálná a neexistující věc, tudíž je považován za prvek Sci-fi. Můj příběh se skládá z života monster na planetě Zemi a následném poražení příšer lidskou rasou a mám dojem, že je to tak správně. Sci-fi je sice styl využívající moderní technologie atd., ale také je to styl, kde se vyskytuje dosud neznámá forma života, takže nechápu, proč by to mělo vést k nesplnění tématu? Pokud jste navázali na výchozí text, který se měl rozjívet a neodbočili jste úplně někam mimo, tak by vše mělo být ok. Nikde není psáno, že příběh musí obsahovat teleporty, magnetická pole, lasery a podobně. Sci-fi je hodně široký pojem každý ho může pojmout poldle svého, o to jde 🙂

      • Pokud nemáš přímou řeč, jedná se o dějový popis. Je mi to líto. Já psala u mé učitelky vypravování a neměla jsem tam přímou řeč, řekla mi kdyby jsi jí tam dala hodnotím ti to 2 ale bohužel nedala jsem jí tam a tak se nejedná o vypravování, je mi to líto

    • Nám zase učitelka říkala že přímá řeč není tak podstatná, hlavně když je tam vyditelné vyvrcholení zápletky,speciálně jsme se na to před slohovkou ptali

  45. Dobrý den, psala jsem zprávu (zadání č. 10). Chtěla bych se zeptat, jestli se text v zadání počítá do celkového počtu slov.
    Děkuji.

  46. Brej večír,
    tak mám otázku koukám podobnou jako hodně lidí tady. Ano, opět jde o téma číslo dvě – sci-fi. Zadání zní: vypravování s prvky sci-fi rozvíjející výchozí text. Zajímá mě, zda se tedy mělo na text navázat, či zda se mělo držet událostí, které text zachycuje, a ty nějakým způsobem prohloubit, převyprávět a tak nějak… no, rozvinout.
    Předposlední věta a následný dodatek za ní totiž toto spekulovaní značně ztěžují. “Začíná postapokalyptická budoucnost, v níž nepřátelé
    lidstva mají převahu. Zatím…”. Toto se dá bohužel interpretovat dvěma způsoby. V jednom případě by slovíčko “Zatím…” mělo býti prostředkem pro navázání. Například “Zatím někde v dalekém vesmíru…”. V druhém případě se to slovo vztahuje k předchozí větě. Zatím mají nepřátelé převahu nad lidstvem. V tom případě by to byl vcelku ucelený text a navazovat na něj přímo by bylo nesmyslné. Obzvlášť, když jsou na konci tři tečky, pak se to nedá brát ani jako výpověď, kterou vypravování je.
    Tak to jsou myšlenkové pochody jedné zmatené maturující. Není tu někdo, kdo by mi tento problém, prosím, vyjasnil?

    • Ahoj, mám stejný “problém”. Nijak sem se s tím ale nepárala a pokračovala dál, “Zatímco monstra prochází troskami bytů a budov, přímo pod nimi se odehrával rozhovor mezi skupinkou lidí kteří se ukryli aby přežily”. Nijak sem neřešila jestli to mám navázat nebo ne- navázala jsem a dokonce to i raději přepsala /možná sem tím zachybovala/ ale co ! 😀 .. Zkusila sem to, zkusila – ještě jsou přinejhorším šance 2 ..

      Ale tvoje myšlenkový pochody jsou oprávněné. Zmatkoval snad každý tam, ale upřímně? Pokud jsi během školy měla slohovky na 2-3-4 na téma vypravování / “trénink s učitelkou” / myslím že není třeba se nijak stresovat 😉 – ale tak uvidíme- já taky nemám jasno že 🙂

      • Já nechci dělat chytrouše, ale kdyby se měl převzít jen námět, tak by tam bylo “vyprávění s prvky Sci-fi rozvíjející myšlenku”, ale bylo tam psáno “rozvíjející text” tudíž si myslím, že se mělo navazovat na zadaný text. Rozvíjet text je synonymum pro navazovat na text. Každopádně, kdyby to tak nebylo, tak rozhodně není chyba, že jste text opsali a pokračovali!! Za to penalizováni nebudete.

    • Nejsi jediná, kdo se s tím teď stresuje, na text jsem navázala: “Zatím to vypadá že s lidstvem bude konec, ale..” podle mě je navázání na text také jeho rozvinutím, nebo ne?

    • No výborně. Jak to vypadá, máme tu tři druhy zpracování. Aspoň jak jsem se ptala kolem. Jedni začali text rozvíjet od začátku, druzí pokračovali slovíčkem “zatím” a třetí navázali situací. Krása. Předpokládám, že správně bude jen jedno. Tak která třetina bude ta šťastná?

    • Ve zpracování ale nebylo uvedeno “vypravování navazující na výchozí text”, jak tomu bylo u jiných témat. Také tam ale nebyla funkce textu inapirativní, jelikož by se maturant od ukázky mohl odklonit a psát v podstatě jakékoli sci-fi. Rozvíjet, dle mého názoru, znamená upřesnit, prohloubit informace z výchozího textu.

      • Ano, KV., pochopila jsem to stejně a upřímně ve správnost tohoto pojetí doufám. Protože to mám přesně tak. Začala jsem s tím vypravováním od začátku. Však co by to bylo za příběh, kdyby začínal od prostředka? C:

      • To by tam bylo napsáno “rozvíjet myšlenku výchozího textu”, ale bylo tam jasně napsáno “rozvíjet výchozí text”, tudíž navázat. Rozvítej výchozí text je synonymum pro navázat na výchozí text. Bavila jsem se dnes o tom s naší češtinářkou. A i kdyby to tak nebylo a vy jste navázali na výchozí text, TAK TO NENÍ CHYBA A NEBUDE MÍT POSTIH. Několikrát mi to bylo zdůrazněno před maturitou. Pouze se slova nezapočítávají do celkového počtu slov. Mám trošku dojem, že se to zbytečně moc řeší 😀 Podle mě, pokud jste neodbočili od tématu stylem “na planetě byla monstra a tak jsem šel nakoupit do Alberta” a nebo jste neodbočili od formy-vypravování, tak je vše v naprostém pořádku 🙂

  47. Vadí moc, že jsem u zadání č. 7 – úvaha, nenapsala nadpis a měla jsem tam pár přeškrtnutých slov?

    • Nadpis být ani nemusel. A přeškrnutí slova je jediná správná oprava slova. Žádné přepisování nahoru. Takže bys měl mít práci v pořádku. 🙂

      • Mám tentýž problém. Všechny prvky zprávy moje práce obsahuje, troufám si tvrdit, že jsem ji napsal na jedničku… Ale bohužel jsem zapomněl na nadpis (titulek)… Bude práce vůbec hodnocena?

  48. Chtěla bych se zeptat, jestli je velká chyba, když jsem u zadání číslo 2 nepsala vypravování v minulém čase, ale v čase přítomném, protože jsem navazovala na úvodní psaný text, který byl také z části v čase přítomném. Počítá se to jako nesplnění slohového útvaru, nebo se zato třeba jen strhávají body?

      • Můžeš mi prosimtě říct, co jsi to odpověděl za …. blbost?
        Přečti si výchozí text. Mělo se psát v minulém! Pane bože!

      • Mám pocit, že vypravování se téměř vždy píše v minulém čase. Už ten výchozí text tomu odpovídá “naši planetu osídlili netvoři, kdo se neukryl, byl vyvražděn” nebo něco v podobném stylu. Minulý čas!

  49. Dobrý den popisovala jsem obrázek Lady, ale místo ponocného jsem napsala trubač je to velká chyba?? A taky to bylo černobílé tak nešlo poznat jestli je noc nebo ne, psala jsem že je půlnoc ale na barevném obrázku to tak není ale nevěděla jsem to, je to velká chyba??

    • Zdravím,
      také jsem popisovala obrázek Josefa Lady. Vzhledem k tomu, že obrázek byl černobílý, působilo to na mě, že je zimní nebo podzimní noc (i vzhledem ke stromům bez listí). Věřím, že hodnotitelé to nebudou brát jako chybu. Já jsem sice psala, že “Stromy jsou holé, bez listí. Předpokládám, že je podzim nebo zima.” U všeho jsem psala slova jako nejspíš a pravděpodobně. Tak uvidíme. Každopádně držím palce 🙂

    • Ahoj, taky jsem místo ponocný napsala trubač ( i spousta mých kamarádů) a myslím, že by se to jako chyba brát nemělo. Taky jsem napsala, že je noc, protože to z toho poznat nebylo, nemyslím si že by to bylo bráno jako chyba, protože ty u toho psaní nevíš, jak ten obrázek vypadá barevný, to nemůžou ani předpokládat….ty nevíš, jaký tam bude obrázek, takže si to nastudovat nemůžeš 😀 máš popisovat to, co tam máš a vidíš, ne to co pak najdeš doma na netu.

  50. Je chyba, když jsem ve vyprávění pokračovala v přítomném čase celou dobu a nepoužila jsem minulý? Je to zásadní chyba a nedodržení slohového útvaru?

  51. Dobrý den,
    vybrala jsem si téma č.7 a místo psaní o trestech jsem psala hlavně o tom jak se vyhnout tomu, aby je děti dělali. Myslíte že bude práce ihned hodnocena nedostatečnou? Mám veliký strach, že jsem nesplnila zadání. O trestech tam mám pouze jeden odstavec. Ale v úvodu jsem napsala: …jak je možné že děti páchají zločiny? A jak je za to potrestat?……
    Ještě bych se chtěla zeptat kdy budou přibližně výsledky.
    Děkuji za odpověd

    • Taky jsem to pojala podobne, psala jsem ze bych vekovou hranici nemenila, jen spis trest atd…zkusila jsem tam rozepsat i priciny, ze v tv je prilis nasili a deti k tomu maji pristup, podobne jako deti ze soc. slabsich rodin nemaji pevne dane hodnoty, nebo nasili vidi primo doma, napr pachane otcem na matce… Mam taky docela strach 🙁

    • Taky jsem psala uvahu, psala jsem ze bych vekovou hranici nemenila, jen spis trest atd…zkusila jsem tam rozepsat i priciny, ze v tv je prilis nasili a deti k tomu maji pristup, podobne jako deti ze soc. slabsich rodin nemaji pevne dane hodnoty, nebo nasili vidi primo doma, napr pachane otcem na matce… Projde to? Mam taky docela strach 🙁

      • Ja jsem to psala dost podobně, napsala jsem, že si někteří lidé myslí, že by se hranice měnit neměla a místo těch dětí se trestat nějak rodiče, protože jsou zodpovědní za výchovu svého dítěte zvlášť když to vidí doma atd. taky doufám,že to nějak projde..

    • Ja to psala podobně. O snížení hranice mam jeden odstavec ma konci a pred tim jsem to rozebírala obecně. Jaké děti byly, jake jsou dnes a co k tomu vede atd. Dle mého názoru by to mohlo byt odbočení od tématu a tudíž pouze jeden bod, ale nedostatečné se prace hodnotí, kdyz pisete zcela jiné téma, což si myslim, pokud je tam o tom alepson odstavec a ostatní k tomu vede, ze neni.

  52. Myslíte, že mám šanci projít, když jsem u vypravování nepoužila přímou řeč? Mám obavy, aby to nebrali jako popis.(Bylo to zadání 8.) Děkuji za každou odpověď

  53. Chtěla bych se zeptat, zda je možné psát vypravování (konkrétně téma číslo 2) i v přítomném čase? 🙂

    Děkuji za odpověď

  54. Dobrý den, u tématu č.8 úplně nenavázal asi podle představ zadavatele. Spíše jsem navázal na téma a pokračoval. Je to velká chyba ? Všechny ostatní prvky by tam měly být.

    • Je velký problém, když jsem tento koncept napsal do záznamového archu a označil ho “KONCEPT,” a poté na druhé straně napsal nadpis a začal psát už nanečisto?

      • Já sám jsem svůj koncept pouze přeškrtnul v záznamovém archu, a poté u začátku mé čisté práce napsal “čistopis”, takže pokud si to v pohodě vše označil, mělo by být vše v pořádku 🙂 navíc “jak na to písemná práce z českého jazyka” to takhle sama uvádí ve svém pdfku

    • Zajímalo by mě, co jste měli za zadavatele… páč Vám měl dát sešítek, ve kterém byla témata, už během těch 25 minut jste si do toho měli zaznamenat své myšlenky a své zpracování nanečisto … poté Vám měl rozdat záznamové archy, tímto Vám měl být spuštěn 90 minutový čistý čas. Odpověď tedy na otázku zní, že koncept se měl psát všude možná po “sešítku” s tématy

  55. Mám dotaz, psala jsem zadání č.2 a použila jsem sci-fi prvky s mimozemšťany a obludami a do toho jsem zakomponovala příběh vyděšeného lidstva v čele se šíleným mužem, který se snaží svět zachránit a postaví se těm obludám. Neuspěje a naše planeta bude zničena. Na závěr jsem napsala, že to byl jenom hrozný sen, noční můra, která ovládla můj spánek, Tak by mě zajímalo, zda se to bude hodnotit.

    • Taky by mě to zajímalo. Tak vidím, že je tu někdo stejně vystrašený jako já. Máme slohovku skoro stejnou, hlavně v závěru.

    • taky jsem to psala trochu jako líčení..naše učitelka říkala, že pokud je napsané, že máme psát popis a není to víc specifikováno, že to může být i líčení…

      • No nám zase učitelka řekla, že popis je popis, čiže citově nezabarvený, objektivní, bez vlastních doplnění, prostě popsat to, co vidíte. Pokud by to mělo být líčení, napsali by do zadání líčení, tak jako v zadání slohových prací předešlé roky. To samé pokud by chtěli popis děje, napsali by o zadání popis děje.
        Nechápu lidi, že si to děláte těším a neumíte číst.

        • Aneto my umíme číst. A rozhodně težším si to neděláme. Myslím, že názor každého vyučujícího je úplně jiný. Maturita roku 2016 tam je také obrázek ,,popis nádražíčka,,a také to bylo líčení.

      • Ahoj, také jsem to psala jako líčení a tvůj komentář mě celkem uklidnil, takže podle paní učitelky nám to Cermat uzná?Je pravda, že to přesněji nespecifikovali, tudíž je to možné, že si můžeme v podstatě vybrat jestli líčení a nebo popis..Díky moc

  56. Dobrý den 🙂 Měl jsem zadání sedm, úvaha o posunutí věkové hranice trestné odpovědnosti. Moje otázky byly: Co vede mladistvé k násilí? Může děti ovlivňovat okolní společnost? Měla by se posunout věková hranice trestné odpovědnosti? Na tyto otázky jsem si odpověděl, samozřejmě jsem měl úvod a závěr. Chci se zeptat jestli jsem tak dodržel dané téma. Ano či ne?

  57. Popisovala jsem obrázek Josefa Lady. Vzhledem k tomu, že je obrázek černobíle, tak jsem psala o tom, že krajina je pokryta sněhem a je zima. Dostanu za to méně bodů?
    Poté jsem nevěděla, že muž je ponocný, a tak jsem psala, ze probouzí své sousedy. Text tomu byl však přizpůsoben, např. že na nebi jsou sice ještě hvězdy, ale za kopci už vidíme, že svítá.
    Za to také odečítají body?

    Děkuji za odpověď.

  58. Dobrý den. Chtěl bych se zeptat jestli bude sloh hodnocen pokud jsem přeskočil stránku…pochopil jsem špatně stránkování, myslel jsem si, že list je stránka, tudíž jsem psal na list 2,3,4 ale na stránky (myslím že 2,4,6 – jednu jsem vždy přeskočil)?V posledních minutách jsem si toho všiml a chybu vysvětlil na prázdný papír, text je přehledný jen ne zapsaný tak jak šli stránky po sobě. děkuji za odpověď.

    • Taky se mi to stalo – spoustě lidem od nás. Nezaznamenala jsem, že stránky jsou z obou stran. Takže jsem psala na strany 3,5. Údajně se to stalo minulý rok a nevadilo to, jenže loni to nebylo hodnoceno centrálně.

    • Dobrý den,
      Budu velká chyba když jsem napsala, že aby se zachránil jim čaroděj utekl,misto toho že třeba mohl použít nějaká kouzla když byl čaroděj

      • OMG. Bylo tam: předcházela ho pověst čaroděje. Z toho není patrné, že čaroděj musí být takže pokud ho někdo udělal čarovným tak je to stejně dobře jako když ho někdo čarovným neudělal. Máš to v pořádku.

  59. Dobrý den, chci se zeptat jestli vadí, že jsem u zprávy nenapsala přesný konec akce v 16:00, ale že program probíhal až do odpoledních hodin. Děkuji

  60. Dobrý den,
    mám dotaz, u zadání č. 2 jsem nezavázala na výchozí text, jelikož tam bylo zadano rozvijet, (coz jsem pochopila jako vice upresnit vychozi text) nikoliv navazovat. Bude práce hodnocena ?

    • Ano, také jsem to tak pochopil. Nebylo tam vyprávění navazující na výchozí text, ale rozvíjející výchozí text (tedy rozvést, upřesnit, rozebrat).

    • Zadání jsem pochopil tak, že výchozí text by ti měl sloužit jako inspirace, které se ovšem budeš držet, to znamená držet hlavní myšlenku výchozího textu. Možná tě to bude stát nějaké body, ale dle mého názoru bude práce hodnocena.

    • Mám úplně stejný problém. Taky jsem to pochopila tak, že se tím mám inspirovat a rozvíjet ten příběh. Takže jakoby ty informace musí platit, ale opisovat a vyloženě navazovat na to nemusím. Tak snad to dobře dopadne…

  61. Rád bych se zeptal, jestli nevadí, že jsem se u sci-fi vypravování nechal inspirovat jedním dílem. Mimozemšťané byli stejní a závěr taky, ale zas úplně na chlup stejné to nebylo.

  62. Dobrý den, chci se zeptat, jak moc vadí, když jsem zapomněla napsat u zadání 2. napsat nadpis. Děkuji za odpověď.

  63. Pokud jsem u zpravy začala Vážení občané, dne toho a toho se konala akce, tam a tam… bude mi to uznaný, když jsem začala tím Vážení..?

  64. Dobrý den, počítají se u zprávy téma č. 10 do slov i ta slova, ktery byla zmíněna v zadání? Např. 1. dubna 2017?

  65. Vybral jsem si zadání číslo 2. tedy ”Světu hrozí záhuba” nebo lidstvu… já už nevím… chci se zeptat jestli, když bylo v úvodu: …Nastává postapokalyptický svět, kde mají monstra nadvládu.Zatím…, jestli vadí když jsem psal o tom že skupinka přeživších, která byla počas té invaze skrytá, vyšla na povrch až po té invazi (monstra tedy už nebyli na naší planetě) je to zásadní chyba ? děkuju !

  66. Zdravím, vybral jsem si č.2
    Chtěl jsem se zeptat jestli mi neuznají slohovou práci, když jsem přímo nenavázal na výchozí text ? Začal jsem jak ten den začal a pak jsem se dobral k té zkáze. Mám takový pocit že je to asi neprojde.

    • Mám stejný problém. Psal jsem téma č.8 a nenavázal jsem na přímo na výchozí text. V zadání bylo “přichystali léčku..” a já začal psát svůj úvod a později jsem se dobral k tomu,jakou léčku vymysleli. Bude se to hodnotit nebo rovnou 0 bodů?

  67. Prosim bude se prace hodnotit kdyz jsem v tom stresu začala psat na straně 2 a nevsimla jsem si ze ma i druhou stranu a automaticky jsem sla na stanu 3? Proste jsem vytahla vsechny papiry a nejak mi to nedoslo….

  68. Moc prosím o pomoc!! Vybral jsem si dvojku.. Psal jsem o tom, že v podzemí žije jedna čtyřčlenná skupina, s poslední plodnou ženou na světě, která může zachránit lidstvo. Žena je unesena(zápletka) a skupina ji vyráží hledat. V podzemí narazí na monstra, která hledají poslední přeživší. Poté kapitán skupiny umírá, obětuje se kvůli poslední plodné ženy. Na závěr skupina vyšle na planetu s příšery signál, který informuje o vyhynutí lidstva a monstra se stahují pryč. Skupina aktivuje ochranné magnetické pole, které bylo z neznámých důvodů vypnuto. A tak startuje nové lidstvo… Sci-fi prvků bylo mnoho (teleportace atd..) A moje otázka zní. Nebylo to odbočení od tématu, když zápletkou je zmizení ženy, která mohla zachránit lidstvo svojí plodností?? Děkuju moc!!

  69. Je velká chyba když jsem ve zprávě téma 10 pohádková cesta s řadou úkolu pro děti napsala jen jeden úkol? Jinak vše, by mělo být správně.

  70. Bude hodnoce práce č.10 když jsem psala zprávu o tom jak bude akce probíhat? Místo zprávy o proběhlé akci?

      • Zpráva musí být v minulém čase, protože informuje o proběhlé události. V budoucím čase je to oznámení nebo pozvánka na akci, která teprve proběhne…

      • Mám podobný problém, napsal jsem zprávu v budoucím čase, tak jsem si hned řekl, že půjdu tedy v září.
        Ptal jsem se na to pana učitele a tomuto nedalo, tak hledal po internetu a tohle mi poslal.
        Současné vědecké příručky věnované stylistice explicitně neuvádějí u žánru zprávy, že nemůže být formulována v budoucím čase, ani to z výkladu nevyplývá, viz např. Současná stylistika (M. Čechová, M. Krčmová, E. Minářová, Praha 2008). Pouze následující výklad věnovaný oznámení, kde je uvedeno, že oznámení má „obdobné charakteristické rysy jako zpráva, ale seznamuje s událostí, která teprve proběhne“ (s. 265), nepřímo naznačuje, že se zpráva týká události, která již proběhla či probíhá. I to je však spíše otázka interpretace a pojetí, protože nelze za součást definice zprávy považovat výklad věnovaný oznámení. Pokud by informace o kategorii času byla zcela zásadní, považovali bychom za pravděpodobnější, že by byla uvedena přímo v odstavci věnovaném zprávě.
        Oba útvary se výrazně neliší, většinou jsou také uváděny vedle sebe jako zpravodajské útvary příbuzné, se stejnou či podobnou funkcí. Rozdíl mezi nimi je tedy podle našeho názoru minimální, a proto se v běžné jazykové praxi hranice mezi oběma útvary stírají a za zprávu se považují v běžné, např. publicistické, praxi i informace o události, která teprve proběhne, viz např. informace o plánovaných pracovních cestách ústavních činitelů apod. V souvislosti s tímto rozvolněním je třeba také upozornit na rozdíl mezi terminologickým a neterminologickým užitím slova zpráva (např. informace o plánovaných budoucích událostech jako jedna ze zpráv ve zpravodajském pořadu) a na tzv. tiskové zprávy, které právě pod označením zpráva přinášejí často i informace o událostech, které mají teprve proběhnout.
        Přestože jsme si vědomi, že ve školské praxi se rozlišování mezi oběma útvary dosud dodržuje, považujeme to spíše za formální záležitost danou lpěním na tradičním, formálním pojetí, které už však není příliš v souladu se současnou komunikační praxí. Vzhledem k minimálnímu rozdílu v obou útvarech bychom proto nepovažovali použití budoucího času za důvod, proč text nemůže být považován za zprávu.

        Kamila Smejkalová
        oddělení jazykové kultury
        Letenská 4
        118 50 Praha 1
        Ústav pro jazyk český AV ČR

  71. Dobrý den. Chtěl bych se zeptat, jak je u 2. zadání myšleno “rozvíjející výchozí text”. Má se ve výchozím textu navazovat? Opsal jsem ho a použil jako úvod. Pak jsem si vymyslel příběh, co se dělo poté… Nakonec jsem napsal: “Poté jsme získali převahu my”. Je to správně?

    Proč tedy nenapsali rovnou “navazující na výchozí text”? Děkuji!

        • Není, všimni si zadání vypravování jaro 2016 Erik… Zpracování je:
          vypravování o událostech v Erikově životě, které vedly ke ztrátě pamět.
          A navazují na text, takže jestli pokračuješ ok, ale nepočítá se, jestli nepokračuješ ok.

  72. Prosím moc o odpověď! Vybral jsem si druhé téma (Vypravování se sci-fi prvky). Psal jsem o tom, že v podzemí žije jedna přeživší čtyřčlenná skupina, kterou jako jednu z malá nezasáhla nějaká zbraň, která mohla zabít. Mezi nimi byla poslední žijící plodná žena, která byla unesena (zápletka). Skupina se ji vydala hledat, mezitím se párkrát potkali s monstry. Ženu našli, kapitán skupiny umírá. Poté banda vyšle signál na planetu monster, že se můžou stáhnout, protože lidstvo vymřelo. Příšery se stáhnou, skupina obnoví ochranné magnetické pole, které bylo z neznámého důvodu vypnuto. Tím může začít obnova lidstva….. Sci-fi prvků jsem použil celkem hodně (teleportace, atd..) Neodběhl jsem kvůli hledání dívky od ttématu nebo tak něco? Co na to bez servítek říkáte? DÍKY MOC ZA ODPOVĚĎ!!!

  73. Dobrý den,
    psala jsem téma č. 8, zajímalo by mne, zda vadí, že jsem nevynechala jeden řádek pod nadpisem. Jak se to projeví v bodovém ohodnocení? Děkuji za odpověď.

  74. Mám stejný problém. Naše paní učitelka na češtinu říkala, že minimum je 250 slov s tolerancí 50. Napsala jsem 230 slov

    • Mas tři kritéria 1) dodržet minimum 250 slov
      2)držet se tématu
      3) dodržet útvar
      Pak bude sloh hodnocen. Alespoň to říkali nám

    • Může se napsat 200 slov 🙂 práce bude stále hodnocena a nemělo by to být ani penalizováno, pokud vím.

  75. Chci se zeptat, psala jsem zadaní č.8, vypravovani mělo navazovat na výchozí text. Bude ma práce ne hodnocena kdyz jsem výchozí text neprepsala? A začala psat svůj vlastní text. Dekuji

  76. Počítá se jako odklonění od tématu, když jsem v č.2 psal, jak vše začalo, průběh a konečný výsledek, že si monstra podmanili lidstvo?

  77. Budu hodnocen, když jsem začal psát PP (1/2) na papíru s nápisem,,2 ze 4´´ (jen na té jedné straně s nápisem) a tu druhou polovinu na papír ,,3 ze 4´´(jen s tím nápisem) ? Nějak jsem při tom stresu nevěnoval pozornost.
    Díky za odpověď

    • Ahoj udělal jsem (bylo nás více) tu stejnou chybu…řekli nám, že by to nemělo vadit a měli jsme napsat na první stranu, že text začíná na listu 2…prý se nemáme stresovat, ale popravdě nevím a velmi by mě zajímalo jak se na to bude dívat cermat

  78. Dobrý den, měl bych dotaz. Dnes jsem psal písemnou práci z ČJ zadání č.8. Rád bych zjistil jak je to, když v zadání je napsáno že máme navázat na text. Musíme přímo navázat na výchozí text nebo stačí jenom dodržet myšlenku, která je ve výchozím textu nastíněna ? Popřípadě pokud jsem na text nenavázal přímo, ale splnil jsem téma (vypravování, zápletka jak Jean vyvázl z léčky), dostanu za dodržení tématu 0 bodů ? Děkuji.

  79. Budu hodnocen, když jsem začal psát PP (1/2) na papíru s nápisem,,2 ze 4´´ (jen na té jedné straně s nápisem) a tu druhou polovinu na papír ,,3 ze 4´´(jen s tím nápisem) ? Nějak jsem při tom stresu nevěnoval pozornost.
    Díky za odpověď

    • Kolik bodů to nevím, ale bude se to brát jako vážnější chyba, protože zpráva je publicistický styl a tam musí být vždy uveden nadpis.

  80. Zdravím. Psal jsem zadání číslo 2 – vypravování se scifi prvky. Počítá se jako scifi prvek “Mateřská loď monster”? A bude tento scifi prvek stačit k dodržení zadání?
    Děkuji

  81. Dobrý den , uznají jako sci-fi netvory, kteří mají 100 stupnu celsia teplotu a hnijí? Jedná se o zadání 2.

    • Ne, myslím, že za sci-fi se uznávají pouze netvoři s tělesnou teplotou 105 stupňů celsia, kteří nehnijí 🙂

  82. Dobrý den, můžu se zeptat… u toho vypravování (zadání č. 8) je možné chápat léčku také v tom smyslu, že si naplánovali, ze ho otráví jedem… ?

  83. Myslim, že je tam nějaká tolerance 50 slov. Takže pokud máš víc jak 200, mělo by to být v pohodě. Já mám taky dotaz: V zadání č. 8 jsem v celém vypravování nenapsal nic o tom, že by Jean byl čaroděj. Bude to vadit?

  84. Psala jsem zprávu – zahájení vodácké sezóny. Bohužel jsem zapomněla nadpis, a tak jsem první řádek škrtla a napsala do nej hvězdičku. Za poslední odstavec úvahy jsem napsala další hvězdičku a vedle ní nadpis (ne opsaný, ale mnou vymyšlený), pak jsem vynechala řádek a pak napsala první řádek vlastní slohové práce (normálně odsazený od okraje), který jsem v úvodu škrtla. Bude se taková práce hodnotit? Děkuji

  85. Dobrý den,
    Je problém, když jsem odstavce neodsadila zleva a pouze jsem začala psát na nový řádek?
    Děkuji.

  86. Psala jsem zprávu – zahájení vodácké sezóny. Bohužel jsem zapomněla nadpis, a tak jsem škrtla první řádek, napsala do něj hvězdičku, za poslední odstavec zprávy jsem napsala další hvězdičku a vedle ní nadpis, pak jsem vynechala řádek a napsala první řádek samotné práce, který jsem předtím škrtla. Bude se takto napsaná práce hodnotit?

  87. Dobrý den, chci se zeptat zda je velkou chybou ze jsem preskocila v zaznamovem archu stranku ? Do vynechane jsem napsala pokracovani viz. List 3? Dekuji za odpoved. Preji vsem uspesne slozeni maturit

  88. Mam stejny problem. Ucitelka ceskeho jazyka nám říkala, že minimum je 200 slov – já jich mám 230

  89. Bude sloh hodnocen, když jsem popisovala obrázek, který byl černo-bíle natištěný a zdál se být zimní? Viděla jsem ho poprvé a popisovala jsem tam zamrznutý rybník, sníh na cestě a zimní atmosféru. Taky se zdálo být, že je to večer. Když jsem koukla na internetu na obrázek, opak byl pravdou. 🙁

    • Mám podobný problém, napsal jsem, že vodorovně s obrázkem vede cesta (za rybníkem) a kolem ní stojí 4 domy. Nebo že před jedním z domů stojí psí bouda. Dále jsem napsal, že je rybník malý. Až po podrobném prohlédnutí obrázku doma jsem zjistil, že tomu tak být nemusí. Tyto informace nejsou z obrázku na první pohled patrné.

      Celkově mě znepokojuje, že naše práce bude opravovat cizí člověk a tyto věci řešit podle vlastního úsudku.

  90. Dobrý den, při psaní slohovky jsem vynechala zadní stránku listu 2 a psala rovnou na přední stranu listu č. 3… je to důvod k tomu, aby jste slohovku nehodnotili?
    Děkuji, budu ráda za každou odpověď.

  91. Pokud jsem mela uvahu a zamerila se hodne na priciny detske kriminalty a pres ne se dostala k reseni snizeni vekove hranice, je to uznatelne jako splnene tema?
    Dekuji za odpoved 🙂

    • Nemuselo.. Funkce textu je napsána “rozvíjející”!! Což znamena se textem inspirovat, použit informace ze zadání ale více je prohloubit, napsat více detailu a samozřejmě z těchto informaci vytvořit nejaky poutavý příběh. 🙂 Osobně si však myslím, ze ani opsané zadání a následné navázání na nej nebude bráno jako chyba. 🙂

  92. Chtěla bych se zeptat, jak moc zásadní je v hodnoceni nedodržení slohového útvaru – zpráva (zahájení vodácké sezóny), psala-li jsem ji v budoucím čase ?

  93. Pokud jsem psal vypravovani s prvky scifi a zakomponoval jsem zde pribeh dvou lidi, kteri se vydali hledat potravu a byli napadeni a zabiti monstry, nebude se to povazovat za nesplneni slohoveho utvaru? Dekuji za odpoved

    • Koupil jsem si stírací los a místo tří diamantů jsem tam našel pouze dva.. Bude i tak výherní??

      • Maturitní písemná práce není stírací los pane ,,Logické myšlení,,. Neděste ostatní hloupým přirovnáním. Písemná práce bude opravena, pokud bylo napsáno alespoň 200 slov, přičemž za každých 10 slov pod limitem je stržen jeden bod.

        • Proč bych měl strhávat bod za chybějících 10 slov pod limitem. To je někde v hodnotících kritériích?
          Pokud bude plně funkční dopis, nebo fejeton a bude mít 202 slov, tak bych nic nestrhával.

  94. Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jak závazná chyba je když jsem zapomněla napsat nadpis u zprávy? Udělala jsem teda hvězdičku na začátku a na konci a napsala jsem ho tam alespoň tedy.

  95. Dostával se papír kde se dá napsat sloh nanečisto a poté to přepsat až naostro? minulý rok to žeprý dostávali

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *