Hodnocení u maturity z češtiny v roce 2014

hodnoceni-u-maturity-cjl-2014Každého maturanta jistě zajímá, jak si ze zisků svého hodnocení u všech tří částí maturity z češtiny vypočítá výslednou známku, která se bude vyjímat na vysvědčení. Pojďme se tedy podívat, jak si ji vypočítat.

Hranice úspěšnosti zkoušky u maturity z českého jazyka

Velmi důležité je vědět to, že abychom u maturity z češtiny uspěli, musíme v každé části zkoušky (tedy u didaktického testu, písemné práce a ústní zkoušky) získat minimálně 43% hodnocení.

Jakou známku získám?

  • Jednička odpovídá 100-88%
  • Dvojku získáte za 74-87%
  • Trojka odpovídá 59-73%
  • Čtyřka odpovídá 44-58%
  • Neprospěch u maturity znamená 0-43%

V jakém poměru je didaktický test, písemná práce a ústní zkouška v souvislosti s hodnocením?

Každá ze tří částí má u maturity z češtiny stejnou váhu. Výsledné procento a tedy i výslednou známku získáte tedy vypočtením průměru.

Jak si spočítat známku u maturity z češtiny?

Příklad: Z didaktického testu u maturity z ČJ jsem získal 88%, z písemné práce jsem získal 50% a u ústní zkoušky jsem kraloval a získal 98%:

88 % + 50 % + 98 % = 236 %
236 % / 3 = 78,6 %, po zaokrouhlení 79 %
79 % odpovídá známce 2.

Student by tedy získal u státní maturity dvojku.


95 komentářů u “Hodnocení u maturity z češtiny v roce 2014

      • Mám dotaz myslím si hodně závažný. pokud jsem oficiálně neudělal písemnou část a didaktický test z čj, tak opakuji celý předmět? A chodí se k ústním zkouškám pokud nemám tyto dvě úspěšně dokončeny?
        Předem děkuji za odpověď.

        • Martine, vždy opakujete pouze tu část, kterou se Vám nepodařilo složit. Ať to u ústní tedy vyjde 😉

          • Dobry den, a pokud jsem neudělala pouze didaktický test, tak opakuji pouze ten? Nebo musim psat znovu i slohové prace?

    • Teď nechápu tvou otázku 😀
      Ano, didaktický test měl max. 50 bodů, takže když jsi získal např. bodů 39, použiješ trojčlenku a zjistíš, že z DT máš 78%.
      Až se dozvíš výsledky ze slohové práce a nakonec z ústní zkoušky – např. 54% a 92%, tak se výsledné % dozvíš pomocí aritmetického průměru (78+54+92/3 = 74,6% = 75%, výsledná známka 2) a pomocí procent dojdeš k výsledné známce. 🙂

  1. Dobrý den,
    už to tu bylo několikrát zmíněno, ale stále ještě nepadla odpověď, jak to je s hodnocením otázek, které jsou za více bodů. Uznávají se některé body, i když mám například u 24. otázky 3 ze 4 dobře? Uznává se něco i za vyhledaná slova, i když mi některé chybí?

  2. Dobrý den,

    chtěla bych se zeptat, jak máme vědět odpověď na otázku číslo 10? Na středních školách se toto neprobírá a mně toto zrovna nepřijde jako všeobecný přehled.

    Děkuji, S.

  3. DOBRÝ DEN, CHTĚLA BYCH SE ZEPTAT JESTLI JE STÁLE V OTÁZCE ANO,NE ZA 2 SPRAVNE ODPOVĚDI 1 BOD. SLYŠELA TSM O ZMĚNÁCH ZE JE 0 BODŮ TAM PROSÍM CO JE NA TOM PRAVDY ?? 🙂
    DĚKUJI 🙂

  4. Dobrý den,
    mohu Vám položit otázku ohledně slohové práce z čj? Týká se dodržení zadání, které jsem dle mého názoru takříkajíc ,,zkonila,,. Zadáním bylo téma Jak nám pomáhají zvířata ( příznivý vliv zvířete na člověka).
    Měl to být publicistický text do magazínu.
    Z prvu jsem se rozepsala o tom, jak si lidé ochočili vlky, kteří jim byli nápomocni při lovu a stráži obydlí, o počátcích, kdy se lidé naučili získat si důvěru divokých koní, díky nimž se dopravovali z místa na místo a měli větší úspěšnost při lovu, kočkách sloužících ve starověkém Egyptě jako společníci a lovci, o tom, že dokonce i holubi si získali oblibu u lidí zejména schopnotí doručit psaní či být prostředkem vojenských sil určeným ke špionáži.
    Dostala jsem se až do dnešní doby, kdy nás hospodářská zvířata drží na živu (masem, mlékem, vejci, hnojivem, jenž nám přináší úrodu)
    Poslední stránku jse, začala tím, že většina zvířat i na lidskou společnost zvykla a dokonce ji i vyžaduje, poté jsem se rozepsala o výciku psů na Canysterapii , co přesně se při ní děje a že jsou lidem tito psi nápomocní, dále o Hypoterapii na koních, že handicapovaným lidem pomáhá svým průběhem tak, že jízdou si díky pohybu koně více uvědomují své tělo a získavají rovnováhu. Před koncem bylo ve větě obsaženo, že nám pomáhají už jen svou přítomností a skopičinami, které občas dělají a proto jsou lékem pro duši i tělo. Ještě jsem přidala větu o tom, jak jsou ,,nápomocná,, i při hrůzných záležitostech jako je vědecké testování prostředků na zvířatech, určených pro člověka a konečně poslední věta zněla: ,,Měli by jsme si uvědomit, že zvířata tady vždy byla a jsou pro nás a my jsme stále více proti nim.

    Má otázka zní, zdali jsem dodržela zadání?
    Až teď zpětně jsem se nad tím více zamyslela a nejsem si jistá správností kontextu..
    Budu Vám velice vděčná za opověď, jelikož mi tato má nejistota nedá spát.
    Nerada bych vyhořela na něčem, co mě baví. 🙂
    Přeji příjemný den.

  5. Maturuji tento školní rok, co po prázdninách začne, dělala jsem si maturitní test na novamaturita cvičný z angličtiny a češtiny
    z ängličtiny mi vyšlo 58,7%
    a z češtiny 50,7
    je to sice udělané ale na hraně, obojí by byla čtyřka, je fakt, že jsem testy dělala poprve a nesoustředila jsem se zase až tak, jako kdybych to psala a o něco by šlo, ale i tak mi to nahnalo strach, myslíte že mám šanci to nějak zlepšit a natrénovat aby to v květnu z obojího alespoň ta 4 byla ?
    Na vysvědčení jsem měla 3 trojky,a 5 dvojek. Myslím, že tohle takovou roli nehraje.
    Studuji střední odbornou školu – zdravotnickou.

  6. Dobrý den, mám takový dotaz, pokud mi po celkovém průměru vyšlo 88,36, je to stále 1, chápu to správně?

  7. Dobrý den,chtěla bych se zeptat jak je to s tim zaokrouhlováním .zaokrouhluje se Kazda část zvlášť a pak se vse

  8. Dobry den, můžu se zeptat kolik procent je když mám v angličtině z ústní 29 bodů a z češtiny 8 bodů? (myslím že maximální počet v češtině byl 9b) Předem děkuji za odpověď

  9. Dobrý den, mám dotaz ohledně hodnocení, moje skóre z jednotlivých částí je: 63/69, 22/30 a 9/9, což znamená celkový zisk v procentech lomeno třemi: 88,21…%; Jakou známku tedy získám?

    Druhá otázka je jak se zaokrouhluje jestli při počítání mezivýsledků nebo až ve finálním přepočtu na procenta?

  10. Přeji dobrý den.
    Můj dotaz je jak je možné, že 30 bodů je v mém případě nedostačující a u spolužačky 30 bodů má jako vyhovující a splnila. Následně zde na tomto diskuzním fóru čtu příspěvek Kačí ze dne 08.05.2017 v 19:46. No, 44% z 63 bodů je zaokrouhleno 28 bodů. Takže 28 bodů by mělo stačit 😉 , kdy s tímto názorem naprosto souhlasím. Kam mám směřovat odvolání, jelikož pokud někdo ze 30 body slní a já ne je váš systém testů chybný. Děkuji s přáním pěkného dne.

  11. Dobrý den, mám dotaz, co dělat v případě, kdy Vám CERMAT špatně oboduje úlohu. Do emailu mi přišly výsledky a opravené záznamové archy, v úloze č.16 mám dvě správné a dvě špatné odpovědi. Podle výsledkového archu mám u této úlohy 0 bodů. Správně by měl být ale jeden, pokud se nemýlím. Co tedy dělat v tomto případě?
    Předem děkuji za odpověď.

  12. Dobrý den, chtěla bych se zeptat na jednu velice důležitou věc ohledně didaktického testu z Českého jazyka.Při podrobném zkoumání mých výsledků maturity a výsledků z internetových stránek novamaturita.cz, jsem přišla na jednu věc.U úloh 15,16,18,19 kde určuji ANO nebo Ne, jsem zjistila, že za 2 podúlohy se počítalo letos 0 bodů místo 1 bodu.Proto se chci zeptat, jestli nebylo v letošním roce změněno hodnocení?Dekuji

  13. Dobrý den, chci se zeptat jak je to s bodovým rozmezím u písemné práci z češtiny. (Kolik bodů je 1, kolik 2…. )
    Děkuji

  14. Dobrý den,
    chtěla jsme se zeptat jak se bodují odpovědi Ano, Ne? V předchozích bodování jsem koukala, že dvě správné odpovědi je jeden bod ale teď tomu tak není?

  15. Nechápu tenhle systém! Jakto, že když se nesplní jeden bod určený v zadání slohové práce, strhne se pár bodů. Ale za nedodržení počtu slov se dostane hned 0 bodů a čau v září??!! Ikdyž ta slohová práce obsahuje to, co má a je jinak v pořádku. Co dělat? Můžu podat odvolání?

  16. Dobrý den, z didaktického testu z češtiny mám 72,47% jak to zaokrouhlujete? Protože já bych to zaokrouhlila tak, že 7 je nahoru, takže je to 72,5 a pětka už je taky nahoru, takže 73% a byla by to dvojka, ale takhle je to jak? 🙁

  17. Dobrý den, prosím vás vyšel mi výsledek 73,92% zajímalo by mě jestli se známka zaokrouhlí na 74% děkuji.

  18. Dobrý den. Omlouvám se předem za můj dotaz, možná se zde už někdo na stejný dotaz ptal. Na maturitním vysvědčení bude známka ze všech častí tedy didaktický test, písemná práce a ústní zkouška? Nebo tam bude jejich průměr? Děkuji za odpověd.

  19. Omlouvám se – vy jste se bavili o angličtině, tam je, přesně jak píšete, 63 bodů. stačí tedy 28 bodů. Pro češtinu platí 31 bodů.

  20. Dobrý den, ráda bych se zeptala, jakým způsobem lze z ústní zkoušky získat 98% (jako ve Vašem modelovém případě), můžu-li v každém ze tří kritérií dostat 0,1,2, nebo 3 body, a tedy mít výsledek pouze 100% (9/9), 88% (8/9), 77% (7/9), 66% (6/9) ,…. . Docela mě děsí, že již malá bodová ztráta mi dost radikálně sníží výsledné skóre celé maturitní zkoušky.

  21. Je chyba, kdyz jsem v pisemne praci cislo 5 (charakteristika filmove animovane postavy) psala o postave serialove ? Psala jsem o Jerrym (Tom a Jerry) a bojim se, aby mi prace prosla.
    Teoreticky je prece serial kratky film.
    Mnohokrat diky z odpoved, opravdu vysiluju a doufam, ze nebudu muset slohovkou psat znova v zari 🙂

  22. Chtela bych se zeptat jakto ze 43% kdyz na testu bylo psano 44% a co kdybych mela 43,47% udelala bych to? A kolik by to bylo bodu?

    • Mám to samé, uznali ti to? mně ne. Co budeš dělat? Vždyť na internetu je, že stačí 30 bodů,tak to prostě nechápu.

  23. Dobrý den, chtěla bych se zeptat, když jsem dnes psala písemnou práci z češtiny, bylo to číslo 1. tak vadí, když jsem místo mužského rodu ( např. byl), psala v ženském (např. byla)? Protože výchozí text byl napsán v mužském, ale já jsem holka a došlo mi to až jsem to odevzdala..
    Děkuji za odpověď

  24. Dobrý den, chtěla bych se zeptat, když jsem dnes psala písemnou práci z češtiny, bylo to číslo 1. Vypraveni o africe, tak vadí, když jsem místo mužského rodu ( např. byl), psala v ženském (např. byla)? Protože výchozí text byl napsán v mužském, ale já jsem holka a došlo mi to až jsem to odevzdala..
    Děkuji za odpověď

  25. Dobry den, chtela bych se zeptat, jestli mi bude uznana pisemna prace z cestiny, kdyz v zadani c. 1 byl vychozi text psan v rode muzskem a jelikoz jsem zena, tak jsem pokracovala v rode zenskem? Bylo to vypraveni. Dekuji za odpoved

    • To by vadit nemuselo, ale záleží na konkrétní práci. Pokud je celá práce psaná v konkrétní osobě (vypravěč se nestřídá), jako problém bych to neviděla. Spíš záleží na tom, jakým způsobem se navázalo na výchozí text – jestli byl doslovně opsán, přepsán vlastními slovy (od začátku v ženském rodě), nebo (a to by byl průšvih) byl přeskočen, autor ho sám považuje za úvod, ale na archu z něj nemá ani písmenko a od prvního slova čistě jen navazuje na výchozí text. Písemná práce musí být smysluplná i tomu, kdo nebude znát zadání, musí mít úvod, závěr atd. Výchozí text se dá opsat doslovně, chyba to není, ale pozor – takový text se nezapočítává do celkové délky písemné práce (do těch minimálních 250 slov). Tak hodně štěstí.

  26. Dobrý den, psal jsem dnes sloh na téma Africké dobrodružství. Byl tam výchozí text, na který jsem měl navazovat. Budou mi hodnotit práci jestliže jsem odbočil od zadání? přesněji řečeno, jsem nejprve psal o tom jak jsem do Afriky jel a pak jsem až navázal na výchozí text.

  27. Dobrý den,
    chci se zeptat, jak je to s procentuálním hodnocením, např. když má člověk 58.4% je to 4 a kdyby měl 58,7% je to 3?

    Děkuji za odpověď

  28. Dobrý den, mám dotaz u maturitní zkoušky mi vychází 30 bodů je to těch 43 % když 43 % je nějakých 30.31 bodu?
    Děkuji za odpověď Toman

    • Dobrý den, tu minimální hranici musíte vždycky překročit, tj. mít minimálně přesně ta procenta nebo víc. Nahoru se v tomto případě nezaokrouhluje. Např. u didaktického testu z češtiny je minimum stanovené na 44%, 30 bodů je tedy málo.

  29. Dobrý den, zajímalo by mě, jak se zaokrouhluje. Mám 73,91 a nevím, zda to je 2 nebo 3 ?
    Dekuji za odpověď.

  30. Dobrý den, u otázky 17, když mám pořadí D, E,A ,C ,B a mělo být
    E, D, A, C, B kolik teda mám bodů Děkuji 🙂

  31. Dobrý den, chtěl bych se zeptat jak se výsledná procenta zaokrouhlují, já mám z češtiny 2014 73,91 % a tak by mě zajímalo jestli to bude 74% což by byla 2 a nebo se to zaokrouhlí dolů a bude to 73% a bude to za 3, ?? Předem děkuji za odpověď.

  32. Dobry den, chtela jsem se zeptat ohledne pisemne prace z ceskeho jazyka, psala jsem vypravovani a bylo tam navazte na vychozi text, ale ja jsem si ten vychozi text zapojila doprostred meho vypravovani, jinak prvky vypravovani a tema jsem splnila je to chyba? Dekuji

  33. Dobrý den, platí uvedená procenta i ke známce pouze z didaktického testu? Děkuji za odpověď Kasová

  34. Dobrý den,
    výsledek didakťáku jsem si vypočítala na 73,9% bude se mi to počítat známka 2 nebo 3?
    Díky moc za odpověď:)

  35. Pěkný den,
    získala jsem celkem 60bodů a tak mě zajímá jestli to je už za dvě a nebo jestli ještě dosáhnu na jedničku?
    Díky

  36. Dobrý den,
    chtěla jsem se zeptat kolik nejméně bodů musím získat abych prospěla z didaktického testu? Děkuji

  37. Dobrý den, jsou sraženy body z písemné práce za to, že jsem nedodržela počet slov 250 (ale měla jsem kolem 235)? Děkuji.

  38. Dobrý den, zkoušela jsem si didaktický test z českého jazyka. Vyšlo mi 46 bodů z 69. Tady na stránkách jsem našla, že hranice pro úspěšnost je 30 bodů, to ale není ani půlka. jak si tedy správně vypočítat procenta?

  39. Dobrý den, chtěla jsem se zeptat…když mám třeba otázky za 3 body, ve kreré jsou 4 otázky a já mam jednu špatně? Nevím jak tohle počítat…

  40. Dobrý den, chci se zeptat jak se to s číslovkami u písemné práce? Jak se to počítá třeba u popisu pracovního postupu. Jak se píšou ingredience k určitému jídlu (př. 250g mouky) a nebo když píši v textu samotném (př. 20-30minut), počítá se každé číslo jako 1slovo či je to nějak jinak namyšlené? To samé například u adresy při stížnosti. Jak se počítají? Děkuji 🙂

  41. Dobrý den, vůbec nechápu proč je to tak nastavené. Nikdo není ve všem tak dobrý, aby dokázal všechny 3 části. Tak mi vysvětlete co kdybych dostal z písemné práce 39% didaktického testu 90% a z ústního zkoušení 72% tj. 39 % + 90 % + 72 % = 201 / 3 = 67 % a to je za 3.
    Takže nakonec by student udělal tuto zkoušku za 3 a to vůbec není špatné. Ptám se na to, protože kamarád z cizí národnosti neudělal písemnou část na 3x a bohužel nedostal maturitní vysvědčení. A jen protože je tento systém takto nastaven, přitom ten kluk na to měl. Byl vynikající v matematice ani nezaváhal a dostal za 1 a bohužel není takový expert v českém jazyce a takto jste mu uzavřeli vrátka na vysokou školu.

    • Tomáši, maturita z češtiny je nastavena na určitou úroveň ve všech částech zkoušky a aspirant na maturitu by měl minimálně tuto úroveň splnit. Je pravda, že je třeba se na všechny části zkoušky zodpovědně připravit – za čtyři roky středoškolského studia češtiny se jedná o více než 500 výukových hodin. Ať se daří 😉

      • Dobrý den, velice ráda bych věděla, na jakém typu školy mají žáci “více než 500 hodin češtiny”. Např. na naší škole (technicky zaměřená) byla týdenní hodinová dotace u studia letošních maturantů 3 h. v 1. roč., po 2 hod. ve 2. i 3. roč. a 3 hodiny ve 4. ročníku. Sečíst si to můžete, jak chcete: 99 + 66 + 66 + 99 rozhodně nikdy neudělá “více než 500 hodin”!!! Podíváte-li se na ŠVP jednotlivých škol, ani gymnázia nemívají více než 5 hodit češtin týdně – pokud se tedy chceme dostat na “více než 500 hodin za studium”. Nehledě k tomu, že ve 4. ročníku nikdy žáci nemají výše uvedených 99 (nebo víc) hodin, protože tento počet je propočtem na celý školní rok, oni ovšem v květnu ani v červnu do školy nechodí – už od dubna maturují v profilových částech maturit a od začátku května ve státní části, přijdou tedy v posledním ročníku o dva z 10 měsíců výuky.
        Souhlasím ovšem s tím, že požadavky na získání maturity z češtiny jsou nastavené na určitou úroveň a je třeba se s tím smířit. Znám spoustu lidí, kteří jsou tak dobří, že zvládli všechny tři části maturity levou zadní, není tedy pravda, že nikdo není tak dobrý… Znalosti, které žáci prokazují, opravdu nejsou vysoké. Šikovný žák 8. třídy ZŠ napíše jak didaktický test, tak slohovou práci o 250 slovech. Ne třeba na 1, ale minimální požadavky je schopen překročit – pokud zvládl celé učivo ZŠ. Na ústní část maturitní zkoušky přečíst 20 knih, to mi přijde k smíchu. Za nás bývalo daleko víc otázek než 20 a ke každé z těch 35, nebo kolik přesně jich bylo, jsme museli mít tak minimálně 2, 3 knihy…
        Pozn. pro ty, kdo by rádi napadali, co jsem výše napsala: jsem učitelka českého jazyka a literatury, velmi dobře znám požadavky k maturitám z českého jazyka a lit. i parametry hodnocení maturitních zkoušek.

    • Najdou se i tací, co udělají všechny tři části na jedničku. Mám kamarády, kteří takhle zvládli i vyšší úroveň, takže je to reálné 😉

  42. Dobrý den,
    dělala jsem si jeden z didaktických testů z ANJ. Získala jsem 73,4285…% Zajímalo by mě, zda je to ještě 3, nebo první 2. Takže můj dotaz zní – jakým stylem se zaokhrouhlují didaktické testy.

    Děkuji za odpověď

    • Dobrý den,
      73,4285…% je dle matematického hlediska po zaokrouhlení 73%, tudíž výsledná známka by byla 2. Kdyby jste měla například 73,444..5%, tak od tohoto průměru začíná výsledná známka 2 ze státní maturity.

    • Joo, tak tohleto by mě také zajímalo, vychází mi u češtiny 73,91% to by jako znamenalo, že když se to nezaokrouhluje, tak jsem přišla o dvojku pouze za 0,09% ??

      • Podle mého názoru je to jasné. Trojka je do 73% a dvojka je od 74%. Pokud máš 73.91% nesplnila jsi 74% na dvojku. Jsem na tom stejně jako ty, taky mě to šve, ale co se dá dělat 🙂

    • Ať počítám jak počítám, vždy se dostanu k číslu 73%. I kdybych brala číslo 73,428, tak se osmička zaokrouhlí nahoru, tedy na 3, a 3 se zaokrouhluje dolů, pak to tedy vychází na 73,4% 🙂

  43. Dobrý den,

    dostala se ke mě informace, že pokud jedna z částí je ohodnocena známkou 5, pak nehledě na průměrnou známku všech částí, je nutné zkoušku opakovat. Je to tak?

    S pozdravem,
    David Feldstein

    • Dobrý den, ano, je to tak. Ta část, která není splněna musí být splněna v dalším termínu maturitní zkoušky. Tak trénujte, ať se to nestane 😉 Mnoho úspěchů!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *