Charakteristika u maturitní písemné práce z českého jazyka?

charakteristika-maturita-cjl-pisemna-praceJak správně napsat charakteristiku u maturitní písemné práce z češtiny a získat co nejvyšší počet bodů v hodnocení této části maturity z ČJ? Jaké nejlepší tipy a triky pro psaní charakteristiky existují, co to vlastně charakteristika je a jak vypadá vzorové zadání a vzor vypracování?

Co při psaní charakteristiky v maturitní slohovce očekávat?

Píšeme-li charakteristiku, ať už charakteristiku nějakého člověka (u maturitní písemné práce z čj velmi časté), nebo charakteristiku nějakého místa, anebo například nějaké postavy, je třeba vědět, jak správně charakterizovat.

Charakterizovat něco v podstatě znamená logicky popisovat daného člověka, postavu, místo,… a to standardně z více pohledů. U maturity se očekávají minimálně následující dva pohledy.

Prvním pohledem je vnější charakteristika. Budete-li charakterizovat člověka, bude Vás zajímat zejména to, jak vypadá, jaké oblečení nosí, nebo jaký má styl. Budete-li charakterizovat například nějaké místo, třeba svůj domov, budete u vnější charakteristiky opět popisovat, jak to u Vás vypadá.

Další pohled je jednoznačně vnitřní charakteristika. U člověka budeme charakterizovat jeho vnitřní charakteristiku tak, že popíšeme jeho charakter, tedy např. jaký je, jak se chová, jaké kladné nebo záporné charakteristiky má. Např. vnitřní charakteristika komiksové postavy Batmana bude mimo jiné spravedlnost a tajemnost. U vnitřní charakteristiky místa, např. zmíněného domova, můžete popisovat např. pocity, které místo vyvolává, např. útulnost, bezpečí nebo pocit pohody.

Čeho se při psaní charakteristiky vyvarovat a jak charakterizovat na úrovni?

U maturity se od maturanta z češtiny očekává určitá úroveň psaní v mateřském, tedy českém jazyce, zejména bohatá slovní zásoba. Vyhněte se tedy při psaní charakteristiky například opakovaného používání slovesa být:

Podúrovňové charakterizování (nedostatečné vůči úrovni maturitní zkoušky z ČJ):
Pepa je hodný a přátelský člověk. Pepa je také milý….

Charakterizování na maturitní úrovni:
Pepu má každý rád, protože je hodný člověk a s každým se rychle spřátelí. Také se k lidem chová mile…

Všimněte si, že sloveso být je nahrazováno plnovýznamovými slovesy (být přátelský – spřátelit se, být milý – chovat se mile atp.). Budete-li takto charakterizovat, Vaše charakteristika bude mít úroveň, která se od maturanta očekává, protože ukážete bohatost Vaší slovní zásoby.

Samozřejmostí je kvalitní používání gramatických pravidel češtiny, správný pravopis, správná grafická stránka textu – zejména se jedná o používání odstavců.

Podívejte se na vzorové zadání a vzor charakteristiky (vypracovaný text).


VZOROVÉ ZADÁNÍ CHARAKTERISTIKY U MATURITNÍ PÍSEMNÉ PRÁCE Z ČEŠTINY:

Setkání se zajímavým člověkem

Zpracování: charakteristika člověka, který na vás silně zapůsobil

CHARAKTERISTIKA – VZOR VYPRACOVÁNÍ K MATURITĚ Z ČJ:

          Snad každý ve svém životě potká člověka, který ho natolik zaujme, že si jej navždy bude pamatovat – pro jeho vzhled, povahu, skutky, zájmy, neobvyklé chování. Takovým člověkem je v mém životě Petr Haken, můj dlouholetý přítel. Nikdy nezapomenu, jak jsme se poprvé setkali na volejbalovém turnaji. Vešel do tělocvičny a ihned na sebe upoutal pozornost svým charismatickým úsměvem. Petr se narodil v minulém století v Čechách, ale jeho otec je Rus a matka Slovenka. Bojovnost ruského národa a emotivnost Slováků se výrazně projevuje v jeho povaze.
           Jeho dva metry vysoká svalnatá postava , krátce střižené světlé vlasy, pronikavé modré oči, výrazný nos a všudypřítomný úsměv pokaždé lákají pohledy zvědavců. Nezanikne, ani když si sedne, protože sedí zcela rovně, jako by spolkl pravítko. Petr je povahou extrovert, tudíž k lidem otevřený, přátelský, společenský, dobrosrdečný, laskavý, velkorysý. Neplýtvá těmito vlastnostmi, jejich projevy si nechává pouze pro své nejbližší. Je vyložený ochránce slabých. S péčí a trpělivostí pomáhá všem svým přátelům, kteří se řídí heslem: „Když potřebuješ povzbudit, uklidnit, poradit či utěšit, vždy zajdi za Petrem!“
Jeho největším koníčkem je sport. Aktivně hrál celé své mládí volejbal za tým Dukly Liberec. V současné době se věnuje volejbalu jen příležitostně. Rád si vyrazí do bílé stopy na běžkách, uchopí badmintonovou či tenisovou raketu a s úsměvem pobíhá po kurtu. Občas se nechá zlákat pozvánkou na divadelní představení či rockový koncert. Počítačová hra mu pomáhá zkrátit večery, jelikož je dodnes svobodný mládenec
           Petr je zaměstnán jako počítačový expert v jedné pražské firmě. Ve svém zaměstnání musí být ostražitý, pilný. Nedávno se rozhodl vstoupit do politiky. Pro muže, který nad ostatními vždy vynikal a jehož výjimečnost je vždy patrná na první pohled, je pozice politika ideální. Pokud mi slíbí, že vstupem do politiky neohrozí naše přátelství, dám mu svůj hlas.

Proč naše vzorové vypracování charakteristiky získá skvělé hodnocení?

  • text je vypracován jako charakteristika, což je dáno zadáním – slohový útvar je dodržen
  • píšeme o člověku, který na nás silně zapůsobil, což je správně – že máme charakterizovat tímto způsobem, je dáno zadáním
  • text obsahuje několik odstavců, ve kterých charakterizujeme člověka z vnějšího pohledu (vnější charakteristika), i z vnitřního pohledu (vnitřní charakteristika)
  • text charakteristiky je psán logicky – nejdříve charakterizujeme z vnějšího pohledu, a posléze z vnitřního – nepřeskakujeme
  • text obsahuje takové jazykové prostředky, které odpovídají maturitní úrovni, např. přímou řeč, odpovídající bohatost slovní zásoby vhodné pro charakteristiku člověka
  • text neobsahuje chyby, pravopisné hrubky apod. – na maturitní úrovni očekáváno
  • text je o něco delší než 250 slov (rozsah daný zadáním), což je v pořádku

Ať už si u maturitní písemné práce vyberete psaní charakteristiky nebo psaní jiného slohového útvaru, např. vypravování, přejeme Vám mnoho úspěchů! 🙂


17 komentářů u “Charakteristika u maturitní písemné práce z českého jazyka?

  1. Kdybych napsala do slohové práce tolik přídavných jmen za sebou, učitelka by mi okamžitě srazila známku. Jen názor.

  2. Dobrý den,
    chtěla jsem se zeptat, jestli je špatně když jsem napsala nejdřive vnitřní a až poté vnějši charakteristiku? Děkuji za odpověd

    • Stanovený limit 250 slov. Při nedodržení stanoveného rozsahu je práce hodnocena jako nedostatečná.
      Dříve bylo – mám takový pocit – možné napsat pouze 200 slov s tím, že se to odrazilo na celkovém hodnocení a rozsah 250 slov byl pouze doporučeným. Letos je to ale jinak.

      • Není to pravda. Limit je sice 250 slov, ale s tolerancí 50 slov, tudíž 225 je ještě práce, která se hodnotí… Ovšem pozor – dvojslovné výrazy, názvy měst apod. se vždy bere za 1 slovo.

  3. Dobrý den,

    chci se zeptat, jestli je u charakteristiky nutné vždy charakterizovat nějakou určitou osobu nebo lze psát z obecného hlediska o neurčité osobě….

    • zpracování: charakteristika člověka, který na vás silně zapůsobil
      tudíž je nutné napsat o koho se jedná

  4. Dobrý den,
    chtěla bych se zeptat, když je např.: u vypravování, napsáno vypravování navazující na výchozí text, jestli je možné opsat tento text, a jestli se celkový počet slov, tímto opsaným textem počítá.
    A ještě jedna otázka – vypravování rozvíjející situaci z výchozího textu, zda-li se má text opsat a dále vymyslet rozuzlení dané situace nebo lze napsat svůj začátek s řešením problému uvedeném ve výchozím textu.
    Děkuji za odpoveď 🙂

    • Dovolím si odpovědět na první část vašeho dotazu, opsat text můžete, ale do celkového počtu slov se nepočítá. Není z vaší hlavy, tudíž se nedá hodnotit.
      A co se týká druhé otázky, řekla bych, že pokud je text pouze ilustrační, tak je na vás zda ho použijete nebo ne. Tak nám to alespoň říkal češtinář. Ale pokud by tam nebylo napsáno, že je text pouze ilustrační, radši bych navázala přímo na to. Ale nejsem odborník.

    • ne 🙂 slova z výchozího textu se nepočítají, nejsou totiž považovány za vlastní výtvor tudíž by to nebylo spravedlivé. počítá se až od toho, co napíšete sama.
      K druhé otázce opsat to můžete ať to vypadá estetičtěji a lépe, ale slova se také počítají až od vašich vlastních myšlenek, je to tedy na vás.
      Hodně štěstí při maturitě 🙂

  5. Dobrý den.
    Je chybou, když napíšu vnitřní chatakteristiku do jednoho odstavce a vnější charakteristiku do druhého odstavce?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *