Vzorově vypracovaná maturitní písemná práce z češtiny 2017

V maturitní písemné práci z češtiny 2017 se v jarním termínu, jak je zvykem, objevilo 10 slohových zadání, ze kterých si každý maturant mohl vybrat to, které nejlépe sedne. Ve své letošní maturitní písemné práci jste mohli psát charakteristiku, vypravování s prvky sci-fi, článek s prvky fejetonu, popis obrázku, článek do časopisu, referát, úvahový text, vypravování – vzor na výbornou níže, úřední dopis nebo zprávu – vzor na jedničku také níže k přečtení. Mnoho úspěchů přejeme všem maturantům nejen u maturity z češtiny.

ČTĚTE TAKÉ: Didaktický test z češtiny 2017

ČTĚTE TAKÉ: Vzorová zadání k ústní zkoušce z češtiny a literatury k maturitě

1. Ostré zadání vypravování, které se objevilo v písemné práci z ČJL v roce 2017

Zadání 8

Nepovedené léčka

VÝCHOZÍ TEXT

Když známý cestovatel Jean André putoval po Jižní Americe, předcházela ho pověst čaroděje. V oblasti Amazonie narazil na jeden domorodý kmen žijící ve skromných příbytcích z palmových listů. Emhudové byli velmi pověrčiví. Začali se bát, že Jean André připraví jejich lovce o odvahu a sílu, proto se ho rozhodli zabít. Přichystali na něj léčku…

(CZVV)

Zpracování: vypravování o tom, jak Jean André vyvázl z léčky Emhudů, které navazuje na výchozí text

VZOROVÉ VYPRACOVÁNÍ SLOHOVÉHO ÚTVARU VYPRAVOVÁNÍ 2017
NA VÝBORNOU

Náčelník kmene Buriak sezval po setmění do svého stanu radu starších, na níž za zvuků svých tradičních bubnů rozhodli, že šaman připraví nápoj ze statné liánovité rostliny zvané kurare. Výtažek z ní Emhudové běžně používali jako jed, jímž napouštěli hroty šípů při lovu i v boji proti nepřátelům. Ten protivníka nejprve zcela ochromí a poté usmrtí. Tak dlouho však muži kmene Emhudů většinou nečekali – odcházející život z paralyzovaného těla vyháněli předčasně úderem kamene do lebky. Otrávený lektvar měl Jean André pozřít následujícího dne při oslavách letního slunovratu.

Rokování skončilo kmenovým tancem kolem plápolajícího ohně zakončeným hlasitým bojovým pokřikem. Ten prořízl ticho dřímajícího pralesa, a nejenže vyplašil opeřence v korunách stromů, ale probudil ze spánku i Jeana Andrého. Nevěnoval tomu však přílišnou pozornost, na hlučné rituály Emhudů byl již po dvou týdnech strávených v jejich blízkosti zvyklý. Dal si doušek vody, přikryl se dekou, z níž setřásl páreček brouků – spolunocležníků, a pokusil se znovu usnout. Ve vlhkém dusnu deštného pralesa to nebyl zcela jednoduchý úkol.

Jean André již již znovu upadal do říše snů, když tu ho někdo uchopil za zápěstí. Ihned se probral. Popadl nezvaného hosta prudce za ruku a chtěl zakřičet. Jenže noční návštěvník mu svou druhou ruku něžně přitiskl ke rtům. Dobrodruh pochopil, že není v nebezpečí, a rozsvítil svou lampu. V její záři se objevila tvář Singian, pohledné dcery náčelníka Buriaka, kterou dobře znal. Z jejího výrazu okamžitě vyčetl, že něco není v pořádku.

Singian, dívka s havraními vlasy a nádhernýma očima, začala Jeanu Andrému svým jazykem překotně vysvětlovat, čeho byla náhodou svědkem: Nezkrotila svou zvědavost a vyslechla vše, co její otec a ostatní příslušníci kmene naplánovali na zítřejší večer. Jenže Evropan, ačkoliv byl s domorodci už několik dní v intenzivním kontaktu, studoval jejich zvyky i jazyk, nebyl schopen pochopit, co se mu snaží sdělit.

Po chvíli Singian zastavil, podal jí pero a kus papíru a posunkem ji vybídl, aby se pokusila svou naléhavou zprávu vykreslit v obrazech. Nebyl to vůbec jednoduchý úkol a té noci téměř nezamhouřili oči. Singian dokonce na chvíli zmizela z Andrého stanu, aby mu přinesla smrtící rostlinu ukázat.

Jean André nad ránem přece jen usnul. S šibalským úsměvem na tváři. A to nejen proto, že mu krásná Singian přes velké riziko pravděpodobně zachránila život, ale i proto, že již věděl, jak z celé situace vyváznout jako vítěz.

Nadešel večer, oslava svátku slunovratu. Všichni členové kmene Emhudů jsou shromážděni uprostřed osady kolem obrovského ohně, jejich bubnování a popěvky se rozléhají hluboko do útrob pralesa. V čele shromáždění sedí náčelník Buriak, po jeho pravici jako vážený host Jean André. Náčelník pronáší obřadní řeč, následně bubny utichnou. Buriak podává cestovateli číši. Jean André ví, co v ní je, co jej čeká i co musí udělat. Všechny zraky jsou na něj upřeny. Jean André polyká smrtící koktejl. Když odloží pohár, znovu se rozezní bubny a vítězné výkřiky divochů. Bujaré oslavy pokračují.

Již nikým nepozorován sáhl Jean André do náprsní kapsy své košile a zhltnul hrstku prášků proti nespavosti, které si s sebou bral na každou výpravu. Tentokrát je ovšem konečně použil, i když ne pro jejich pravý účel. Jean André byl nejen zdatný cestovatel, ale i biolog a věděl, že ty kouzelné tabletky obsahovaly barbituráty – protilátku na strychnin obsažený v kurare!

Domorodci co chvíli po očku hleděli na evropského hosta v očekávání jeho brzkého konce, ale po celý večer a celou noc plnou oslav nezaznamenali ani náznak úspěchu svého podlého plánu. Jean André se k ránu vypařil z dohledu všech. Náčelník Buriak pak nechal své muže ještě dlouho pátrat v hluboké džungli po nezdolném cestovateli. A krásné Singian.

2. Ostré zadání zprávy, které se objevilo v písemné práci z ČJL v roce 2017

Zadání 10

Zahájení vodácké sezony

VÝCHOZÍ TEXT

Kdy: sobota 1. dubna 2017 od 10:00 do 16:00

Kde: Žlutá plovárna na Malé Skále

Program:

  • oficiální akt odemčení řeky Jizery a zahájení vodácké sezony 2017
  • závod na kánoích k penzionu Křížky a na koloběžkách zpět
  • pohádková cesta na hrad Vranov s řadou úkolů pro děti
  • hudba, grilování, stánky s regionálními produkty, dětské atrakce a další

(www.liberec-me-bavi.cz, upraveno)

Zpracování: zpráva do regionálního zpravodaje o průběhu akce představené ve výchozím textu

VZOROVÉ VYPRACOVÁNÍ SLOHOVÉHO ÚTVARU ZPRÁVA 2017 NA VÝBORNOU

Jizera odemčena, vodáci mají zelenou

O prvním dubnovém víkendu byla již tradičně na Malé Skále zahájena vodácká sezona symbolickým odemčením řeky Jizery.

Oficiální otevření Jizery pro vodáky proběhlo v sobotu 1. dubna na Žluté plovárně od 10. hodiny ranní a akce se setkala s velkým zájmen široké veřejnosti, a to i díky bohatému doprovodnému programu. Ten byl zahájen samotným ceremoniálem odemčení řeky pro rok 2017, kterého se ujal sám starosta obce Miroslav Rozner v kostýmu dobráckého vodníka. Následoval v přátelském duchu pojatý závod dvojic na kánoích k penzionu Křížky a zpět na plovárnu na koloběžkách, kterého se zúčastnilo přes 60 posádek ve dvou kategoriích. V kategorii dospělých se z vítězství radovali manželé Vejvodovi ze Semil. Kategorii „Senior + Junior“, v níž posádku tvořil vždy jeden dospělý a jedno dítě do věku patnácti let, ovládli otec a syn Valentovi z Jablonce nad Nisou. Oba vítězné páry získaly jako hlavní cenu půjčení lodí a vodácké výbavy na dva letní víkendy zdarma.

Na své přišli i nejmenší účastníci akce, pro něž byla připravena pohádková cesta na hrad Vranov, během níž se setkávali s princeznami, trpaslíky, vodníky i draky, plnili rozličné úkoly, a v cíli je očekávala hradní paní se sladkou odměnou. V prostorách plovárny nesměla chybět ani živá hudební produkce, o kterou se postaraly místní rockové skupiny Vostří hoši a Crazy Hats. Návštěvníci se mohli také občerstvit u stánků s grilovanými pochoutkami, koupit si suvenýry i řezbářské řemeslné výrobky nebo vybít přebytečnou energii na kolotočích, skákacích hradech a dalších atrakcích až do odpoledních hodin.

Organizátor zahájení vodácké sezony 2017 Jiří Popelka akci hodnotil velmi kladně a dodal: „Na apríla nám počasí díkybohu přálo, i když v sestavě a náladě, v jaké jsme se tady dnes sešli, bychom i nějaké ty dešťové kapky a vichr ve zdraví ustáli.“
Nám nezbývá, než popřát vodákům hodně vody a šťastnou plavbu.

ČTĚTE TAKÉ:
Jak zvládnout ústní zkoušku u maturity z českého jazyka a literatury?

303 komentářů u “Vzorově vypracovaná maturitní písemná práce z češtiny 2017

  1. Dobrý den. Psal jsem téma č.2 a začal jsem psát jak nás napadli. Třeba jsem udal důvod proč nás napadli . Mám tam i vypravování ohledně toho jak nás napadli a co jsme my jako lidstvo pro to udělali. A na konec jsem to zakončil tím že zbylo posledních 1000 lidí a na planetě Zemi existoval jen jeden úkryt který nás zachrání. Potom jsme ty nestvůry zničili a získali jsme nadvládu

  2. Je hrubá chyba, že mi chybí nadpis? Konkrétně u zadání 7- úvaha. Učitelka, která nám práce zadávala říkala, že máme rovnou psát, bez nadpisu, že ten už je v zadání. Ale začínám se bát, že se bude jednat o chybu, když to tu čtu…

  3. SMÍM SE ZEPTAT PSAL NĚKDO TÉMA Č. 9? Pokud ano, tak jak jste napsali adresy? Je špatně mít adresy z leva a místo a datum z prava? 🙂
    Děkuji

  4. Psala jsem charakteristiku …kdyz jsem nemela uplne presnou vnejsi charakteristiku,tudíž to jak ta postava vypadala je to nesplneni nebo jen body dolu…jinak charakteristiku jako takovou jsem podle me splnila

    • Jsme na tom stejně :/ Jsem taky zvědavá.
      Myslím, že se body strhnou. Učitelka říkala, že záleží na tom, kdo to opravuje.

    • já se zase obávám nesplněného počtu slov u charakteristiky. Hlavně jsem většinou psala se slovesem má a je …prostě hrůza

  5. Dobrý den,
    můj dotaz se týká zadání č. 8. Jak je to s „návazností“ a „rozvíjením“? Ve škole nám říkali, že musí být dodrženo téma, útvar a rozsah, aby nebylo za 5. Když se nedodrží návaznost, ale téma ano, strhávají se body nebo jak je to? Jde o to, že jsem text spíše rozvinula. Opsala jsem zadání a potom začla psát o poradě, na které náčelník oznamuje příjezd cestovatele a vymýšlí se léčka. Cestovatel jde pralesem a do léčky (jáma, potažená sítí a na ní listy) místo něj spadne tygr a cestovatel uteče. Vše ostatní dodrženo – téma, rozsah, odstavce, snad i pravopis..
    Děkuji.

  6. Psal jsem vypravování s prvky sci-fi, ale tak trošku mi nedošlo, že to není stejné jako fantasy a prvky sci-fi tam nejspíš nemam. Bude to hodnoceno 0 body?

  7. ahojky,
    psala jsem vypravování sci-fi- je veliká chyba, když tam nemám, že nakonec lidé zvítězí? udělala jsem to ve formě snu, který se po probuzení ale stává skutečným a vše začíná znovu. Takže v závěru se neví kdo vyhrál. 🙂

  8. Dobrý den ,

    Chtěl bych se zeptat , jestli je velká chyba popřípadě jestli se slohová práce bude opravovat, když jsem u vypravování (2) rozvíjel text tak,že jsem přiblížil úvod, jak to vše vzniklo a nezačal jsem slovem „zatim“ ..Všechny informace ale z úryvku jsem použil ve svém textu.

    Děkuji.

  9. Dobrý den, nerada obtěžuji, ale mám dotaz. Psala jsem téma č.8 (vyprávění). Obávám se, že jsem špatně pochopila funkci výchozího textu. Dodržela jsem asi všechna kritéria vyprávění, neodklonila jsem se od tématu. Přesto jsem to pojala tak, že jsem na text vysloveně nenavázala (jakože jsem to nepovazovala za úvod a nepokračovala jsem) a psala jsem vlastní vyprávění, přičemž jsem ale zajistila to, že se každé slovo výchozího textu v mé práci objevilo a bylo ve stejném kontextu. V páté části (rozuzleni) jsem napsala, jak si Jean s léčkou poradil. Bude to 0 bodů? Prosím, odpovězte!

  10. Dobrý den, vybrala jsem si téma č. 2, tedy vypravování o napadané Země monstry. V zadání bylo uvedeno, že nepřátelé lidstva ,mají převahu, zatím…
    Úkolem bylo rozvíjet text. Ke konci mé slohové práce jsem napsala, že po druhém útoku, jedna z mých postav (Quick – zbraňový technik) všechny zabil a země po osvobození začala vzkvétat. Je to chyba?

  11. Dnes je 1. Apríla nebo co se děje? To zadání 8. – Nepovedená léčka – vypracování na výbornou mi přijde jako vtip.

    V celém vypravování chybí přímá řeč => nejedná se o vypravování ale o popis děje!! Za nedodržení útvaru se práce hodnotí jako nedostatečná, tudíž si tu „výbornou“ práci opravte na nedostatečnou!

    Také chybí logická souvislost, proč by někdo pil jedovatý nápoj a poté ho zapíjel prášky, jen tak, pro nic za nic? Proč nemohl André odejít už den předem? Namísto toho si jen ničí játra! Za logickou návaznost 0 bodů!

  12. Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jak je možné, že ve vzoru absolutně chybí přímá řeč a je hodnocena na výbornou?
    Nam celé roky na gymplu říkali, ať do vypravování vložíme několik vět v přímé řeči, protože jinak by se práce mohla považovat za popis. Dokonce je na to i několikrát upozorněno v příručce od,,Nová maturita „“.
    Při představě, že někdo vynechá přímou řeč, tudíž nesplní slohový útvar, a ještě ke všemu dostane jedničku či dokonce dvojku jako student, který vše pilně dodrží.. Přijde mi toto vše jako jeden velký paradox:)))

  13. Dobrý den, chci se zeptat zda u zadání číslo 5 – prokrastinace může být uveden krátký příběh z moji zkušenosti (konkrétní situace) a dále je zobecňován- jestli zažili čtenáři něco podobného, proč tomu tak je, boj proti prokrastinaci… Jinak mám všechny atributy článku (nadpis, frazémy, aktuality, otázky pro čtenáře) Bude tato práce bez problému hodnocena?

  14. Dobrý den, psala jsem zadání 10. ZPRÁVU – Jsem si vědoma toho, že v publicistice se má zaujmout ihned originálním názvem. Bohužel jsem si nebyla jistá, jestli název mohu měnit. (Když už tam byl napsaný – ZAHÁJENÍ VODÁCKÉ SEZÓNY) Nechala jsem ho tedy tak, kolik by mi mohlo být strženo bodů? Nebo bude to mít vůbec velký význam?

  15. Dobrý den, psala jsem zprávu a chci se zeptat jestli vadí, když jsem tam napsala:,,Od rána do večera hrála živá hudba“ i když je v zadání, že akce byla do 16.00 hod. Bude mi práce hodnocena? Děkuji

  16. Dobrý den, chtěla jsem se zeptat zda je velká chyba u vypravování v případě č. 8, že jsem nepokračovala v textu, ale napsala jsem celý příběh, kde jsem text zakomponovala do příběhu? Děkuji za odpověď.

  17. Úplně jsem přehlédla, že se má psát už na první stranu. Neuvědomila jsem si, že je to oboustranné, a tak jsem začala psát na druhý list. Myslíte si, že to budou moc řešit? A je chyba, že jsem nakonec ve vypravování v 8 napsala, že se Jean nakonec projevil jako čaroděj?

    • Ahoj, taky jsem to pojala tak, ze je carodej. Nemyslim si, ze by to bylo spatne. Kdyz si reknes, ze ma nekdo povest rvace, tak je proto, ze se pere, ale taky se prat nemusi. Takze bych rekla, ze v tomto pripade je jedno, jestli carodejem byl ci nikoli. Ovsem zalezi na tom, kdo to bude hodnotit. Kdyz jsem videla, ze ve vzorovem vypracovani vypravovani nemaji ani primou a neprimou rec, modlim se, aby to takovy einstein neopravoval. Doufejme, ze to dopadne pro nas kladne. Preji pevne nervy.

  18. Dobrý den,
    psala jsem téma č. 8 – Nepovedená léčka. Nemám tam přímou řeč a někdo mi říká, že to hodně vadí a někdo tvrdí, že tam vůbec být nemusí. Bude má práce hodnocena?
    Děkuji

  19. Dobrý den, mám dotaz. Kdo psal zadání č. 2. Když jste popisovali monstra, psali jste např. chodila, běhala, křičela…. ? Nebo běhaly, chodily….? Děkuji

  20. Ahoj, celou zprávu jsem psala v minulost, ale u přímé řeči mi to nedošlo a psala jsem například : „Moc se mi tady líbí,“ říká sedmiletý Tobiáš. Myslíte, že je moc velká chyba, když mám za přímou řečí přítomný čas?

  21. Dobrý den, psala jsem zadani c.8..je veliká chyba, když jsem zadani opsala, ale potom začala vlastním uvodem? Dekuji.

  22. Nevíte někdo, za jak dlouho budou k dispozici výsledky. Nám náš profesor říkal, že to může trvat i měsíc.

  23. Mám dotaz, kdo psal č.2.. Když jste popisovali monstra, nebo o nich vyprávěli, psali jste: Monstra .. chodila.. dělala… atd… , nebo byly chodily…? Děkuji za odpověď

  24. Dobrý den,

    tato otázka už se zde vyskytla, leč odpověď na ni ne. Psala jsem téma č. 7, tedy úvahu, bohužel jsem však vynechala nadpis. Bude taková práce hodnocena? Pokud ano, jak moc hrubá chyba to je a jak se může odrazit na bodování?

    Předem děkuji za odpověď

  25. Dobrý den,
    jak je to se škrtanci? Bohužel jich tam mám hojné množství, navíc čtyři vsuvky (v slohu označeném V1,.. V4) a pod posledním řádkem legendu vět, kde měly v textu být.
    Kolik mi může být strženo bodů? Nebo to nemusí být pro velkou nepřehlednost vůbec hodnoceno?
    Děkuji.

    • Dobrý den,
      přesně jak píšete, text má být přehledný a upravený. Jedná se o slohovou práci a ne o mapu, abyste psal nějakou legendu a vysvětlivky. Je nám líto, ale měl jste si práci napsat nejprve nanečisto nebo si dobře rozmyslet, co píšete. Takovéto práce se pro nepřehlednost kolikrát ani nečtou.
      S pozdravem: Ing. Jan Gajdoš

      • Děkuji za odpověď, i když doufám, že nemáte pravdu. Neodevzdávala jsem svou práci s nadšením, že bych se pod svou úpravu podepsala, ale holt jsem zvyklá používat korektory, které byly zakázány a projevilo se to. Nicméně mám dodržený slohový postup, počet slov. „Legenda“ mi přišla lepší řešení, než to nad škrtnutá slova psát malým písmenem. Tudíž můžu jen doufat, že se komise slituje a potrestá mě jen odečtem pár bodů, nikoli podzimním termínem.

      • Ono upřímně by možná stačilo dát prostor, kam tu práci nanečisto napsat. Poslední strana z listu zadání je absolutně nedostačující. Potom je člověk nucen to psát všude možně.

      • Dobrý den,
        Moc nevím, co si představuje pod tím ‚nanečisto‘. Na papírech se zadáním bylo omezené místo, jiné papíry nám byly zakázány a jelikož mám vyprávění, které bylo dlouhé, byla jsem nucena psát poslední část vyprávění MEZI zadání, protože jinde už nebylo místo.

    • naše učitelka říkala, že to jen vypadá hrozně, maximálně strhnou nějaký bod že to ruší čtenáře, ale jinak se to bude normálně hodnotit:)

  26. Myslíte, že bude vadit, když jsem v té zprávě neměla, že děti šly pohádkovým lesem. Prostě jsem napsala, že sly lesem a delaly při tom nějaké úkoly.

  27. Dobrý večer,

    chtěl bych se Vás zeptat, jestli je velká chyba, když jsem si u zadání č. 1 něco domyslel. Nebo jak by to mohl/a učitel/ka který/á to bude opravovat hodnotit.

    Předem děkuji za odpověď.

  28. Dobrý den,
    chci se zeptat, jestli mi uznají práci, když jsem psal ob stránku, prostě jsem ty stránky neotáčel a psal vždy na tu přední část, kde bylo napsané X ze 4 stránek. Uvědomil jsem si to až na konci, když mi to asi při 350-ti slov tak tak vyšlo. Je to velký problém?
    Jinak jsem vše dodržel (odstavce, držel jsem se tématu, snad i gramatika..). Téma č. 2. Díky za odpověď!

  29. Terezo jsi v háji, napsala jsi Oznámení a měla jsi psát zprávu. Promiň, ale někdo bude zářit v září

  30. Dobrý den, když jsem celou slohovku místo Emhudi psala Ehmudi , nedržel jsem se zadani a neuznají mi to nebo je to jen pravopisná chyba ? děkuji za odpověd 🙂

    • pravopisná chyba to určitě není.. možná něco málo strhnou – ale slyšela jsem, že by to v takovém případě mělo být považováno jen za jednu chybu – i když jsi to jméno napsala víckrát špatně.. 🙂
      ale upřímně si myslím, že to chyba vůbec nebude

  31. Dobrý den, psala jsem 10.zadání – zprávu . Počítá se do počet slov i ty slova, která jsou v daných informacích v zadání ?
    Děkuji

  32. Psal jsem téma 7 a chtěl bych se zeptat,jestli je za velkou chybu považováno,že jsem občas uhnul od tématu a zabýval se příčinami a důsledky dětskě kriminality?

    • to by mě také zajímalo a doufám, že ne.. zabývala jsem se příčinami, ale hlavně tím samotným problémem, odkdy je dítě vlastně zodpovědné za to, co dělá..
      na druhou stranu, je to úvaha.. u ní se předpokládá určitý odklon a užší výběr, o čem se bude z tak širokého tématu psát – určitě bude záležet na konkrétním hodnotiteli..

  33. Dobrý večer,

    chtěl bych se Vás zeptat, jestli je velká chyba, když jsem si u zadání č. 1 něco domyslel nebo jak by to ten učitel mohl opravit. Může učitel slohovou práci opravit jako nedostatečně?

    Předem děkuji za odpověď.

    • podle mě to vadí – charakteristika skutečné (myslím tím tebou nesmyšlené, ale již existující) osoby, by měla být čistě faktická.. záleží, jak viditelné to bude a kdo to bude opravovat.. jestli někdo, kdo má načtenou Kareninu a autor textu si něco přimyslí, jistě to problém bude..
      řekla bych, že hodnocení tu bude dost ošemetné..

  34. Dobrý den, psala jsem zadání č. 10 – ZPRÁVU, mám ji celou v minulém čase, ale poslední větu na závěr mám takto: ,,Tato akce je hodnocena jako nejlepší za posledních pár let“. Takže je v čase přítomném. Bude mi slohovka hodnocena? Moje češtinářka mi říkala, že by to neměl být problém.

    • Myslím, že by to mělo být ok 🙂 .
      + Věř raději své paní učitelce než nějakým anonymnímu diskutujícímu na internetu 🙂

    • ne, takové ukončení zprávy opravdu nevadí 🙂
      spolužačka napsala dokonce něco ve stylu: doufáme, že příští ročníky se povedou podobně..
      podle mého je podobné ukončení i žádoucí – shrnutí, jaké to tedy bylo.. že je hodnocena teď v přítomnosti nevadí, jedná se o hodnocení již proběhlého 🙂

  35. Taky jsem psala č.10 Zahájení vodácké sezony.
    Psala jsem to v budoucím času, jako všichni studenty co tady píší. Jinak jsem dodržela výchozí text i mám víc jak 250 slov. Jelikož mluvím a píšu česky cca 3 roky taky mně zajímá, zda mi slohovku uznají, nebo jsem neprošla. Taky jsem si neuvědomila, že Zpráva by měla být o psaní, že už něco bylo…jako zprávy v TV. Děkuji

  36. Muzu se zeptat, kdo psal tuto vzorovou praci? Je skoro stejna jako ta, kterou jsem si vymyslela 😀 pribeh stejny, jen nektere momenty obohaceny

    • nic překvapivého – vypravování jsou vždy velmi podobná u všech žáků, těžko přijde někdo s něčím novým..
      hlavně zadání 8 bylo opravdu napsané tak, že zápletka se nebude moc lišit u nikoho a budou se dost opakovat.. jelikož zadali začátek i konec příběhu.. z toho prostředí moc originálního vytřískat nejde 😀

  37. Dobrý den,
    jak se bude hodnotit když jsem u tématu číslo 9. nedělala volný řádek ta každým ostavcem?
    Děkuji

    • Máš dvě možnosti, které nesmíš sloučit do kočkopsa:
      1) žádný volný řádek, ale tzv. odsazení, neboli začneš řádek nikoli od kraje, ale zhruba 5 „úhozů“, tzn. asi i 1 cm od levého kraje. Odstavec ukončíš libovolně.
      2) použiješ tzv. americký způsob řádkování, tj. žádné odsazení, ale vynecháš mezi odstavci řádek
      Kombinace 1+2 je ovšem špatně.
      Petr

    • Neměl by být problém. Naše učitelka říkala, že se buď má odstavec odsadit nebo se pod ním vynechává řádek. Prý pouze v angličtině se tohle kombinuje, že je odsazení i vynechaný řádek.

  38. Chtěla jsem se zeptat, psala jsem 2 Vypravování.. Všechno co by mělo obsahovat mám, ale zapomněla jsem na tu nejblbejsi vec… nepsala jsem do odstavců. Bude moje práce vůbec hodnocena?

    • Dobrý den, psal jsem maturitní téma číslo 2 sci – fi. Zajímá mne, jestli tím, že to má rozvíjet text se myslí, že mám na text přímo navázat nebo nebo můžu pouze použít některé údaje, které jsou v úryvku a pokračovat dále, případně zmínit třeba průběh té invaze.

      • Na text se muselo primo navazat. Uz tim slovem na zacatku vety Zatim … se mela veta doplnit a dale psat navazujici text 🙂

    • Já jsem je také nenapsala, ale ptala jsem se na to u nás ve škole a prý za to 0 není, pouze se dávají dolů body za čtenářský komfort atd. Takže snad buď v klidu 😀

  39. Dobrý den,
    psala jsem téma 9) .. reakci na výzvu ohledně přejmenování Velkého náměstí podle významné české osobnosti, která ovlivnila ČR kulturně, společensky nebo politicky.
    Moje otázka je, co když si tu osobu vymyslím? .. v textu není jasně zadáno že se má jednat o reálnou osobu. Kompozičně bych měla mít práci správně. Děsím se ale, že by mi práce nemusela projít jen proto, že jsem si vymyslela fiktivní osobnost.

    • ve skutečnosti.. chtěli osobu, která ovlivnila českou republiku (Náměstí by mělo být nově pojmenováno po významné osobnosti, která zásadním způsobem ovlivnila politické, hospodářské, společenské či kulturní dění v České republice) – to mi přijde jako dostatečná výzva k tomu, aby osobnost byla reálná..
      vymýšlení si je možné ve vypravování a občas i v jiném útvaru.. ale co se týče úředních dopisů, tak si myslím, že by měly být čistě na reálném základě

  40. Dobrý den mam vše v pořádku slohovky útvar , tema ,obsah ATd….
    ale az po odevzdání mi doslo par pravopisnych chyb je to důvod k neuspeni ??✔️

  41. Psala jsem vypravena 2. Mam tam ze monstra chrlila ohen a v zaveru jsem nektere vyslala zpet na jejich planetu a vic to nerozvadela. Uznaji mi to jako scifi prvky? Podle me scifi je to uz jen tim zadani. Dekuji za odpoved.

    • Sci-fi prvkem se rozumí technologie či jiné věci, které jsou nějakým způsobem lepší nebo vyspělejší než v naší společnosti. Měli by to uznat.

  42. Ve škole jsme se učili u zprávy odstavce odsahovat a nevynechávat řádek. I v jedné učebnici maturita 2017 to tak mají. Bude to bráno jako chyba, když tady v té ukázce to mají tak, že řádek vynechali a já to odsazovala? Děkuji.

    • Buď se první řádek odsadí a mezera se nedělá, nebo se řádek neodsazuje a vynechá se jeden řádek mezi odstavci. Takže to máš vpořádku.

    • ne, není to chyba.. chyba je odsazená + vynechaný řádek – to se prostě nedělá a je to špatně

      ručně se píše zpravidla jen s odsazením.. na počítači buď odsazení nebo někdy místo toho vynechaný řádek – určitě ne obojí a ručně určitě ne vynechaný řádek 🙂

  43. Zdravím lidi,
    nevíte náhodou,když jsem u zadání č. 10 (zpráva) napsal, že Jizera se vyskytuje na Moravě za velkou chybu? Mě zmátl hrad Vranov, který se nachází na Moravě. A druhá věc jestli mi uznají zprávu, když místo koloběžce jsem napsal kolečkové brusle bez cesty zpátky k hotelu? Já jsem asi nějak zazmatkoval a neuvědomil jsem si co čtu.
    Ostatní jsem vše splnil podle zadání…
    Mám se rovnou připravit na opravnou zkoušku v září nebo mi ještě zbývá naděje? Děkuji za odpovědi…

    • Ja myslím, ze to chyba není. Nebyla to zpráva do oficialního deníku , čili sis mohl místo „vymyslet“….. ja sem treba napsal uvod : Krnov – Střední škola podnikatelská v Opavě a Vyšší odbroná škola hotelová Ostrava uspořádali zahájení vodácké sezony.
      v Krnově řeka Jizera neprotéká a hrad Vranov zde taky není 😀 myslím ze tohle zrovna nehodnotí, nebo ti za takové drobnosti strhnout nějaky bodík. Hlavní je ze si to napsal jako zprávu, která o necem inforumje v minulém čase !! Dodržel si hlavní téma , pokud si jeste dodrzel odstavce, udělal nějaky zacatek, konec a popsal si co se dělo , tak max na 4 to musí být : )

    • Ja myslím, ze to chyba není. Nebyla to zpráva do oficialního deníku , čili sis mohl místo „vymyslet“….. ja sem treba napsal uvod : Krnov – Střední škola podnikatelská v Opavě a Vyšší odbroná škola hotelová Ostrava uspořádali zahájení vodácké sezony.
      v Krnově řeka Jizera neprotéká a hrad Vranov zde taky není 😀 myslím ze tohle zrovna nehodnotí, nebo ti za takové drobnosti strhnout nějaky bodík. Hlavní je ze si to napsal jako zprávu, která o necem inforumje v minulém čase !! Dodržel si hlavní téma , pokud si jeste dodrzel odstavce, udělal nějaky zacatek, konec a popsal si co se dělo , tak max na 4 to musí být : )

    • Důležité je splnit kritéria 1a a 1b, tj. žánr a téma. Jestli máte tohle správně, tak jste prošel. Ale za obsah vám pár bodů srazit můžou.

    • faktická chyba – zeměpisná.. asi budou body dolů, u zprávy by měla být požadována faktická správnost a co největší přesnost, vymýšlet si vlastní údaje není dovoleno – ještě je možné, že to hodnotícímu ale nedojde 😀 🙂
      určitě by to nemělo znamenat 0 bodů z celého slohu

      víc bodů dolů bude podle mě chybně vypsaná informace z toho zadání, ale samo o sobě by to 0 znamenat nemělo – určitě bude záležet ještě na gramatice a jiných chybách 🙂

  44. Dobrý den,

    je chyba když jsem napsal, že slavnostní pásku přestřihl liberecký primátor spolu s ředitelem dopravního podniku města Liberec a ne starosta Malé Skály?

  45. Psala jsem téma č.10, Zprávu jsem napsala v budoucím čase, protože jsem si neuvědomila ze je duben a ne březen. Je to psané jako pozvánka. Bude mi to uznáno?

    • Správně by nemělo být uznáno, protože jedná-li se o zprávu, musí to být psáno v minulém čase.

    • Ne, zpráva se píše pouze v minulém čase. Pokud je psána v jiném než minulém čase tak se nejedná o zprávu tudíž je to nedodržení slohového útvaru.

    • No dle mého ti to uznané nebude, protože zpracování zní jasně: ,,Zpracování: zpráva do regionálního zpravodaje o průběhu akce představené ve výchozím textu“ zpráva. Kdyby chtěli něco jiného napsali by třeba pozvánka. Moc mě to ale mrzí snad body naženeš v něčem jiném.

    • My jsme byli ve škole neustále upozornovani na hrubou chybu – zameneni zprávy s oznamenim. Zprava pouze v minulem case, oznameni v budoucim, takže si myslim, ze čas mohl byt zadaný jakýkoliv, ale útvar byl jasne daný – zprava. Bohužel si myslim, ze toto neuznaji. :/

    • V budoucím čase je oznámení a ne zpráva,tudíž si myslím,že to bude za 0 bodů. Třeba to uznají,ale řekla bych,že spíše ne. Bylo tam jasně napsáno,že to má být zpráva a ne pozvánka 🙁

    • Nám učitelka češtiny řekla, že pokud není ve zpracování napsané, ať napíšeme o události, která již proběhla, můžeme psát zprávu i v budoucím čase. Na školení prý toto říkali, tak snad se nad námi CERMAT smiluje a strhne pouze body 🙁 🙁

      • je možné, že CERMAT vydal nové pokyny, podle kterých ustoupí ze svých vlastních požadavků.. ale zpráva je prostě o tom, co již proběhlo – stejně tak by potom mohli uznat referát, který je jen článkem – rozdíl je v tom naprosto srovnatelný..
        nikomu nepřeji, aby neprošel, sama mám strach, zda jsem splnila dostatečně úvahu a její téma, ale zase ustupování z určitých požadavků se mi také příčí

        každopádně – pokud není napsané, že se má psát o události, která již proběhla.. dost sporné, ne? pomohli charakterizovat tu zprávu už tím samotným datem..

    • Sice tu většina píše, že ti práci neuznají, ale nám profesorka, která minulý rok slohovky opravovala, říkala, že Cermat by ti měl uznat i oznámení, ikdyž byla zadaná zpráva, ale neber má slova 100%, jen jsem chtěla napsat, že úplně ztracena možná nebudeš 🙂

  46. Dobrý den, chci se zeptat, jestli je hrubá chyba, když jsem u zprávy nevymyslela svůj nadpis ale použila jsem ten jejich? Nadpis tam tedy mám, ale v tom stresu jsem bohužel úplně zapomněla, že mám vymyslet svůj.

    • Není, nadpis tam je a to je to podstatné, jediný rozdíl je v tom, že se nadpis nebude započítávat do rozsahu.

  47. Dobrý den, včera jsem psal zprávu, tj zadání 10.
    V prvním odstavci jsem se zmiňoval o slavností zahájení sezony, kterou odstartoval hejtman slavnostním PŘESTŘIŽENÍM PÁSKY.
    Bude to považované za chybu, když se řeky odemykají symbolicky pouze klíčem?

  48. Měla jsem pocit, že když je to výchozí text, na který se musí navázat, mělo by se navázat a pokračovat v otevřené větě.

  49. Dobrý den, psala jsem slohovou práci č. 8. Do slohovky jsem, ale nenapsala výchozí text, ale rovnou jsem navázala na poslední větu, která byla uvedena. Ve škole nám řekli, že by se to stejně nehodnotilo, a tak máme tedy začít poslední větou víchozího textu. Tím jsem se chtěla zeptat, zda nám poradili správně nebo se odečte moc bodu, případně jestli se vubec práce hodnotí. Děkuji za odpověď.

    • Nám řekli, že máme napsat tři tečky a pokračovat tou poslední větou, kterou domyslíme. Já jsem psal t.2 a text jsem opsal, protože jsem to měl na očích a líp se mi psalo. Jak si to tady pročítám, tak každý pes jiná ves. Nikdo pořádně neví, jak co mělo být. Obzvlášť to scifi je velmi řešené téma. Třeba tohle vzorové vypravování nemá jedinou přímou řeč, přičemž se všude píše, že nutně musí být, tak už nevim.

      • Ano přeně tak Filipe.. psala jsem taky 2. ale zapomněla jsem na přímou řeč a hrotím to tu , ale v této vzorové práci není, tak nevim jak to dopadne..

    • Některé pedagožky z našeho gymnázia opravují písemné práce v Cermatu. Bylo nám od nich řečeno, že pokud máme navázat na výchozí text, tak onen text máme celý opsat, slova se však nebudou započítávat do výsledné práce. Co se týče tématu č. 2, kde bylo napsáno, že výchozí text má práci pouze rozvíjet, to nevím.

  50. Ahoj lidi,
    jak je to se zadáním 2 (sci-fi vypravování). Byl zde text, který popisoval invazi mimozemšťanů a končil slovy „..mají převahu. Zatím..“ Mně to evokovalo to, že převahu mají jen zatím a že mám tedy navazovat vyprávěním, ve kterém lidé nakonec mimozemšťany porazí. (například) Nicméně spolužák říkal, že úkolem bylo rozvinout text, tudíž psát podrobněji o té invazi.

    Jak to tedy je?
    Díky

    • Ptal jsem se na to učitelky z češtiny.

      navázat-text je úvodem
      rozvinout – není třeba , aby byl úvodem, nemusí to být chyba
      – rozvinout tematicky, držet se tedy výchozího textu
      a na jeho obsah napasovat své znění…

      • Hlavně v klidu,tohle neni nijak dramaticka chyba a žádné extrémní odchýlení od zadáni ať tak či ona..Já sám sem nic nepřepisoval a ani nepsal tři tečky,rovnou jsem najel na svůj přiběh a přímou řečí. Dle češťinářky se to dá pochopit mnoha způsoby a teda bych se nebál že text nebude ohodnocen pokud jsi dodržel vypravování.

    • Pochopil jsem to stejne. Myslim, ze to tak hrotit nebudou… urcite nas bylo vic. A ze by nehodnotili 1000 praci mi prijde hloupy.

    • Taky jsem psala zadání č. 2.. A taky jsem jakoby pokračovala v tom příběhu.. Protože si myslím, že když bych rozebrala tu invazi, že by to byl spíš popis.. a ne vypravování.. A ptala jsem se přítele který maturoval minulý rok a říkal, že návaznost na to je správně.. (Zatím však někde hluboko v podzemí se skupina lidí připravovala na boj…..) Například tak jak je to v závorce.. No uvidíme co bude správně..

      • podle mého počítali s oběma variantami – dopsání věty: Zatím…, i bez dopsání a pochopení to jako samostatné věty vztahující se k předešlému sdělení 🙂
        Psala jsem úvahu, ale nad tímto tématem jsem také přemýšlela a pochopila jsem to stejně – přijde mi to i přirozenější, že to dává víc smysl..
        tak uvidíme 🙂 určitě to nebude chyba, podle které se budou rozhodovat zda autor textu projde či ne

  51. Kdyz jsem u tematu č. 10 napsala ze se nakonci vsichni presunuli do restaurace na obcerstveni, bere se to jako chyba ?

  52. Psala jsem zadání 8. Navázala jsem na úvod, mám přímou řeč Jen si nejsem jistá. Psala jsem o tom jak spadl do léčky a pak ho zajali, ale pustili ho po tom co hmeni pomohl? Dá se to považovat za splnění tématu?

  53. Měla bych dotaz psala jsem Vypravováni o napadení monstry.
    Udělala jsem chybu, když jsem všechny podmínky vypravovani splnila, až na to že jsem tam nenapsala nic ze sci -fi ( jako například létající auta apod…..)
    Mohly by mi celou práci ohodnotit neúspěšné?

  54. Už vidím jak domorodci loví zvěř jedovatými šípy,když by se to pak nedalo jíst to nakažené maso. A ve vzorovém vypravování jaksi chybí přímá reč což je pro mě novinka 🙂

    • Kurare je jedovaté jen v případě, že vstoupí do krevního řečiště. Oběť pak umírá kvůli paralýze dýchacího svalstva. Trávicí soustavou se nevstřebává. Takže ne, nedává to smysl, ale z trochu jiného důvodu.

    • Ano, některé kmeny z Jižní Ameriky skutečně používají otrávené šípy k lovu zvěře 😉 Vtip je v tom, že jed je smrtelný pouze se vztykem s krví, takže strávník oběti zasažené šípem je v pohodě 😉 Stačí si o tom něco přečíst 😀

  55. Dobrý den,vybrala jsem si zadání číslo 8 .
    Vypravění jsem začala : Stále nic netušící cestovatel se prodíral hustým Amazonským pralesem.Z jeho cest věděl ,že opatrnost musí být na každém kroku . Nebo sem měla hned začít zapletkou ,jak připravují tu léčku.Děkuji předem za odpověd

    • Musela jste začít takto a nijak jinak: ->
      Když známý cestovatel Jean André putoval po Jižní Americe, předcházela ho pověst čaroděje. V oblasti Amazonie narazil na jeden domorodý kmen žijící ve skromných příbytcích z palmových listů. Emhudové byli velmi pověrčiví. Začali se bát, že Jean André připraví jejich lovce o odvahu a sílu, proto se ho rozhodli zabít. Přichystali na něj léčku…

      • Nemusela, je to výchozí text, který je zapsaný v listě. Mohla začít jakkoliv, pokud správně zaškrtla číslo, které si vybrala 🙂

        • najděte si přímo od cermatu pokyny k písemným pracím..
          v případě, že navazujete způsobem, kdy jsou zřejmé nějaké předcházející události – poté se stalo… atd. – je nutné opsat i výchozí text
          pokud je možné číst slohovou práci samostatně, být tam nemusí

          ani v jednom případě se výchozí text nezapočítává do požadovaných 250 slov

          slohová práce musí být prostě jednoznačně čitelná sama o sobě pro kohokoli – nemůžete se odkazovat na něco, co tam není.. opsat výchozí text je tedy vždy jistotou, tím neuděláte chybu

  56. Dobrý den, chtěl bych se zeptat zda vadí, když jsem u zprávy (zadání č.10) místo pohádkového lesa uvedl, že děti procházely sportovní stanoviště a zapomněl jsem zmínit něco o pohádkovém lese ?

  57. Dobrý den chci se zeptat jestli stránka a pul stačí na 250 slov. Vim ze řádku by melo byt orientačně 25-30 ale nejsem si ted jista kolik mela řádku první strana. Dekuji

    • Já jsem končila na druhé stránce. Kde jsem měla něco kolem pěti řádků. Píšu celkem malým písmem. Myslíte,že jsem splnila rozsah? Slova jsem si zapomněla spočítat :-/

  58. Myslíte, že je velká chyba, pokud jsem u popisu obrázku od Josefa Lady nenapsal, že se jedná o ponocného?

  59. Jaké bylo číslování stran? První strana (kde jsme vyškrtli svoje téma) byla číslována také, nebo až pracovní list z druhé strany ? Nejsem si totiž jistá jestli jsem nepsala druhou polovinu slohovky až ob jednu stránku ( psala jsem na str. 3/8 . Děkuji.

  60. Dobrý den, chtěla bych se jen zeptat, jestli když jsem tam vůbec nenapsala nadpis, tak se to bude počítat jako veliká chyba. Děkuji za odpověď.

      • Záleží asi na tom, co jsi psala, já psala úvahu a taky ho tam nemám, předpokládala jsem,že když to není zpráva nebo článek tak tam být nemusí,zvlášť když jsem to zaškrkávala na tý první straně to téma 😀

  61. Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jestli když jsem tam nenapsala vůbec nadpis, tak se to počítá jako veliká chyba. Děkuji za odpověď.

    • Záleží jak u kterého slohového útvaru:
      zpráva, článek, charakteristika a popis – mělo by obsahovat (článek naprosto jednoznačně musí)
      úvaha, vypravování – záleží asi na hodnotiteli (nám bylo řečeno, že je to jistota.. a nic se tím nezkazí
      dopis nemá nadpis, ale „věc“ – něco jako předmět v emailu

      referát si snad nikdo nevzal, ale předpokládám, že je to stejné jako u článku

  62. Dobrý den,chci se zeptat jestli mi uznají to, ze jsem místo Emhudi psal Ehmudi? Děkuji za odpověď ..

  63. Zdravím, nevíte někdo prosím jestli vadí pokud je mezi nadpisem a textem vynechaná stránka? V polovině psaní jsem zjistila, že jsem špatně pochopila zadání (č.10) text který jsem napsala špatně jsem přeškrtla a pod něj hned začala nový nadpis a text vycházelo to asi na 3 řádky, které jsem také škrtla, zbytek jsem pak psala na další stránku.. mám tedy popsanou 1 a 2 stránku špatným textem kde začíná ten správný, ale pouze nadpisem, ale stranu 3 jsem omylem nechala prázdnou a dál psala až na stranu č. 4 ? Děkuji za odpověď 🙂

    • Zdravím, mám podobný problém. Začala jsem na staně 1 tu jsem následně celou škrtla, znovu jsem začala na straně 2, stranu 3 jsem nechala volnou (nevšimla jsem si, že jsou tam řádky) a pokračovala jsem na straně 4. Budou to hodnotit?? jsme na sebe děsně naštvaná 🙁
      Děkuji

    • Dobrý den,
      mm podobný problém. Začala jsem psát na stranu 1, kterou jsem následně přeškrtla. Znovu jsem začala psát na stranu 2, stranu 3 jsem nechala volnou a pokračovala jsem na straně 4. Budou to hodnoti , nebo to rovnou bude 0 bodu a šmitec? Jsem z toho neštastná, nevíte prosím někdo?
      Děkuji

      • U nás stejný problém řešila spolužačka ještě během psaní, všimla si a ptala se učitele, který nám práci zadával.. Nevěděl a tak volal vedení školy, které to předalo ihned dál – bylo nám řečeno, že se skenují všechny strany a listy (popsané, nepopsané, přeškrtané,…) – to by znamenalo, že na tomhle vůbec nezáleží 🙂

      • Také ji tam nemám. Mám tam pouze nepřímou řeč. Psala jsem e-mail cermatu a napsali mi,že to záleží na učiteli,jestli to bude brát jako chybu a pokud ano,tak to není závažná chyba a moc bodů nás to stát nebude 🙂

      • Ne, psali to správně – může být, nemusí 🙂
        Přímá řeč se očekává u zprávy, pokud je v zadání napsáno, že má být s reportážními prvky.. u letošního zadání by za to neměly být strhávány ani body – naopak, pokud je tam přímé řeči moc a není využitá správně, mohl by to být problém

  64. Dobrý den, chtěl bych se zeptat zda jde o velkou chybu když jsem téma číslo 10 (ZPRAVA) rozepsal na tri strany.. všechny ostatni zasady zpravy mam spravne.. jen rozsah mi trochu ujel

  65. V písemné práci jsem psala vypravování o nečekané léčce (8). Jenže jsem asi nepochopila zadání. Bylo tam napsané, abych navazovala na určitý text. Jenže já jsem si udělala svůj úvod až pak jsem navázala na text. Je to velká chyba ? Myslíte, že mi to uznají?

    • Mam stejný problém. Úvod jsem psal svými slovy a dodržel jsem myšlenku zadání. Měl jsem za to že vypravování má obsahovat úvod buď opsaný nebo vymyšlený, avšak mi přišlo jako hloupost začít zápletkou aniž bych čtenáře uvedl do děje. Tento problém jsem následně konzultoval s dvěma učitely co opravují tyto práce a bylo mi sděleno že podle nich by to mělo být uznáno za správné. Nemůžou mi to ale s jistotou potvrdit dokud nemají instrukce od Cermatu.

    • Jak vidím, tak takto to psalo hodně lidí, včetně mě. Cermat snad nenechá vyletět tolik lidí, ne? Přišlo mi lepší napsat vlastní úvod, abych mohla rozvést zápletku o léčce, a ne jen opsat zadání.

        • „Cermat nenechá vyletět tolik lidí..“ – naposledy, když byly slohové práce hodnoceny centrálně, tak si tuto část zopakovala asi třetina všech maturantů 😀 vůbec bych nespoléhala na nějakou milost cermatu – koneckonců.. sami určitě hodnotí, podají výsledky a pak teprve zjistí, kolik lidí psalo stejné chyby – těžko budou zjišťovat předem ještě časté chyby, aby se přizpůsobili většině..
          A jestli někdo napíše – učitely, tak se může stát, že budou rozhodující body dolů..
          Vlastní úvod je podle mě problém – cermat už si dává trochu pozor, nepřesná zadání byla v minulých letech a měli s tím tahanice.. tento rok to bylo jednoznačné – navázat na výchozí text, takže kdo ví, uvidíme 🙂

    • Jsem na tom podobně. Zadaný text jsem přeformulovala, doplnila o nějaké další informace a teprve až potom navázala. Snad to přes Cermat projde.

      • Mám úplně stejný problém, jinak jsem snad všechno splnila. Co mě udivuje je, že v tomhle není žádná přímá řeč..

    • Ahoj, mám ten stejný problém… Napsala jsem svůj úvod (přeformulovala ten, co tam je) nenavazovala jsem přesně na tu poslední větu… Doufám, že to uznají…

  66. Dobrý den, jak velká chyba je, když jsem napsala jen 220 slov? A za kolik slov jsou považovány adresy?
    Děkuji za odpověď.

    • díky výrokové logice alespoň= MINIMUM /nejméně, což znamená, že práce o 220 slovech nebude hodnocena

    • Tolerance je 50 slov, takze 200 je hranice pro hodnoceni. Samozrejme bude strzen nejaky ten bodik za nedodrzeni 250.

    • Minimální počet je sice 250 slov, ale pokud máš alespoň nad 200 slov , tak ti slohová práce bude uznána. Jen se ti strhnou nějaké body za rozsah

  67. Dobrý den, vybral jsem si téma č. 10. Psal jsem to ale v budoucím čase. Bude moje práce hodnocena, nebo jde o fatální chybu?
    Děkuji za info.

    • V budoucím čase se píše oznámení nebo pozvánka na akci, která teprve proběhne. Zpráva musí být v minulém čase….

    • Minulý rok by ti to ještě neprošlo. Letos mají centrální hodnotitelé pokyn nerozlišovat zprávu a oznámení, takže by to mělo být v pohodě.

      • Kde je tento pokyn prosím uveden. Podle mého mínění by to mělo být uznáno. Ne vše co tvrdí vyučují je vždy správně..Dle učebnice čj pro učitele autor J. HUBÁČEK str.301 zpráva podává informace…… Oznámení-zprava týkající se události budoucí. Z této definice by mělo logicky vyplynout, že je pripustny i čas budoucí, jelikož oznámení je typ zprávy. Jsem zvědavá jak si s tím tedy Cermat poradí metodicky.Uvidime,je to námět k zamyšlení.

        • oznámení – zpráva.. asi bude spíš problém ve využívání češtiny.. řekla bych, že v tomhle případě je slovo „zpráva“ myšleno jako čistě „zpravování“ (tedy synonymem informování) o nějaké události..
          zpráva z pohledu slohu zase jen – zpráva o něčem, co se již stalo

      • Renato odkud mate tuhle informaci? Kez by ste mela pravdu. Ja jsem psala c.10 a taky v budoucim case, ne v minulem.

    • Hlavně klid, třídní nám říkala, že uz na to nejsou takoví psi a uznaji ti to. Jen ti strhnou velky počet bodů

  68. Chtěla bych se zeptat, jestli mi bude práce uznána, když jsem psala téma 8 a nepoužila přímou řeč?

      • Vypravování se sice vyznačuje přímou řečí, ale když se člověk zadívá na ukázkové vypravování (nahoře přímo na těchto stránkách), tak zjistí, že i zde chybí. Tudíž by to mělo být oka:)

      • přímá řeč je hlavním znakem vypravování – to, že je tu špatná vzorová práce, na tom nic nemění..
        záleží na posouzení od těch, co to budou opravovat, ale je to podobná chyba jako nemít žádnou zápletku nebo psát zprávu do budoucnosti..

    • Přímá řeč ve vypravování musí být obsažena. V případě, že není zahrnuta, jedná se o popis děje. To, že zde v příkladu přímou řeč nemají je chyba tohoto portálu, který NENÍ oficiální stránkou CERMATu.

  69. Bohužel jsem psala zprávu – vše v budoucím čase, jako by zpráva o akci, která teprve nastane. Projdu?

      • Zpráva je o tom, co se stalo nebo nestalo, nebo o tom, co se stane nebo nestane, v méně případech, ale je. Takže osobně si myslím, že by na to mělo být přihlíženo. Je vidět, že zadání bylo mírně zavádějící, když to spousta studentů pochopila v budoucím čase.

        • ne, nelze pochopit v budoucím čase.. zpráva je o něčem, co se již stalo – ještě to dali najevo uvedením data..
          do budoucna se píše oznámení nebo přímo pozvánka..
          zpráva je z pohledu češtiny vždy JEN v minulosti

    • asi záleží, kdo to bude opravovat – jak se ti dva shodnou, protože se mělo navázat na výchozí text, který je v er-formě.. ovšem i v knihách se někdy tento pohled mění, záleží tedy i na zpracování.. každopádně by to mělo jít zpětně obhájit 🙂

  70. Dobrý den, rád bych se dotázal, zdali má práce bude hodnocena, pokud nadpis práce byl shodný s názvem tématu. Vybral jsem si zprávu, tzn. téma č. 10.
    Nejsem si jist, zdali se jedná o fatální chybu, a nebo to povede pouze ke snížení bodů, děkuji.

    • Prace bude hodnocena, body dolu nebudou, dulezite je, ze tam titulek mas, jen se slova nebudou zapocitavat, kdyz jsou opsana. Muzes byt klidny:-)

    • Nadpis může být shodný s názvem tématu, nejedná se o chybu. Nadpis se v tom případě ale nepočítá do celkového počtu slov.

  71. Dobrý den, psala jsem 7 téma a nenapsala jsem tam všechny informace z výchozího textu. bude se mi sloh počítat?
    děkuji za odpověď

    • Psala jsem ho také a ptala se zda výchozí text musím uvést,a nemusí tam být vůbec,stejně se do počtu slov nepočítá. Hlavní je držet se úvahy o snížení trestné odpovědnosti dětí.

  72. Prosím o odpověď, jak bude hodnoceno vypravování, když není dodrženo navázání na text, ale text je zapracování do celé slohové práce. Odstavce, nadpis, přímá reč…vše ostatní tam je. Děkuji za odpověď.
    Eva

    • Podobná situace se opakovala pár let zpátky, slečna text použila až v závěru. Nejdříve její práce neprošla, poté si to ale uhádala a dostala za 1. Vím, že jsem tím příliš neporadil, ale snad jsem trochu osvětlil situaci.

    • Těžko říct, uhádat se to dá s nejasným zadáním – tady je jasně napsáno – že to má navázat na výchozí text.

    • Taky mi to příjde divné! Podle prostředků, které by se ve vypravování měly objevit, by tam přímá řeč měla být.

    • Taky mě napadla tahle otázka. Základní charakteristikou vypravování je přece přímá řeč. Nebo ne?

      • Není tam náhodou nepřímá nebo polopřímá řeč? Četla jsem, že místo přímé řeči se dají použít i tyhle varianty..

  73. Splnil jsem téma pokud jsem psal o léčce, že náčelníik kmenu pozval Jeana na večeři, otrávil mu jídlo, Jean to odhalil a vyměnil své a náčelníkovo jídlo? Nakonec se tedy otrávil a zemřel náčelník a Jean přežil.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *