Článek s prvky fejetonu, který se zabývá vztahem české společnosti k titulům, představuje vzorově vypracovanou maturitní písemnou práci z češtiny 2016 jaro. Tento text nabízí nejen kritický pohled na fenomén titulů, ale také přináší čtenářům možnost se zamyslet nad skutečnými hodnotami v životě. Pokud se chystáte na maturitní písemnou práci, tento příklad vám může pomoci získat inspiraci. Přejeme všem maturantům hodně úspěchů nejen u maturitní písemky z češtiny, ale také ve všech ostatních předmětech. S podporou od Nového Amose to jistě zvládnete!
Zadání článku, které se objevilo v ostré maturitní písemné práci z češtiny v roce 2016 na jaře
Bez titulu ani ránu
VÝCHOZÍ TEXT:
Obyčejný šedivý činžák. Na chodbách ticho. V prvním patře inženýr. Naproti docent. O poschodí výše magistra a na konci chodby pod půdou pan doktor. Zvonek na dveřích polorozpadlého přístavku ve dvoře hlásí: bakalář.
(CZVV)
Zpracování: článek s prvky fejetonu o přístupu české společnosti k akademickým titulům (funkce výchozího textu inspirativní)
Vzorové vypracování slohového útvaru článek s prvky fejetonu v ostré maturitní písemné práci z češtiny v roce 2016 na jaře
Tituly, kam se podíváš
Česká společnost má zvláštní vztah k titulům. Stačí se podívat na dveře obyčejného činžáku a zjistíte, že tituly na nich jsou snad důležitější než jména. V prvním patře bydlí inženýr, naproti němu docent, o patro výš magistra a na konci chodby doktor. Ani bakalář nechybí, byť se skromně krčí na zvonku polorozpadlého přístavku ve dvoře. Zdá se, že bez titulu se dnes neobejde nikdo, ať už jde o lékaře, právníka nebo třeba o zaměstnance kanceláře.
V naší společnosti panuje nepsané pravidlo, že čím více titulů máte, tím větší respekt si zasloužíte. Jakoby titul byl synonymem pro kvalitu člověka. To však vyvolává otázku: co se skrývá za všemi těmi tituly? Není to jen prázdná honba za uznáním, která odvádí pozornost od skutečných schopností a dovedností?
Vzpomínám si na rozhovor s jedním starším pánem, který byl za svůj život několikrát osloven „pane inženýre“. Vždy s úsměvem odpovídal, že žádný titul nemá, ale pokud si někdo myslí, že ho má, nechce ho zklamat. Tento přístup ukazuje, jak hluboko zakořeněné jsou v naší společnosti tituly. Lidé je považují za něco, co přidává hodnotu člověku, i když se nejedná o žádné skutečné ocenění jeho osobnosti nebo práce.
Důležité však je si uvědomit, že titul sám o sobě nezaručuje kvalitu práce ani charakter člověka. Mnohem důležitější jsou skutečné dovednosti, zkušenosti a etika, kterou člověk uplatňuje ve své profesi. Titul může být jen formalitou, ale skutečné hodnoty se projeví až v každodenním jednání.
Přesto, jak dlouho ještě budeme lpět na titulech, když svět okolo nás se mění a vyžaduje od nás mnohem více než jen akademické vzdělání? Možná je čas přehodnotit, co opravdu znamená být úspěšným a respektovaným členem společnosti.
Proč by tento vzor článku získal u maturitní písemné práce z češtiny vynikající hodnocení?
- Splnění zadání – Text přesně odpovídá zadání, je to článek s prvky fejetonu na téma vztahu české společnosti k titulům.
- Vhodný titulek – „Tituly, kam se podíváš“ je originální a výstižný titulek, který čtenáře okamžitě zaujme.
- Konzistence stylu – Text je psán konzistentním, lehce ironickým a přemýšlivým stylem, typickým pro fejeton.
- Úvod a závěr – Článek má jasný úvod, který uvádí čtenáře do problematiky, a závěr, který nabízí podnět k zamyšlení.
- Struktura – Článek je dobře strukturovaný, má přehledné odstavce, které logicky rozvíjejí téma.
- Použití příkladu – Vložení příběhu staršího pána s titulem dodává textu osobní rozměr a činí ho více lidským.
- Reflexe aktuální situace – Text reflektuje současný stav ve společnosti a kriticky se vyjadřuje k přehnané honbě za tituly.
- Výběr slov – Autor volí vhodná slova a používá jazyk, který je srozumitelný a zároveň obohacuje čtenáře.
- Osobní tón – Fejeton je psán osobním tónem, což čtenáře vtahuje a činí text více poutavým.
- Tematická hloubka – Článek nejde jen po povrchu, ale nabízí hlubší zamyšlení nad hodnotou titulů ve společnosti.