Vypravování je častým a pro maturanty oblíbeným zadáním na maturitní písemné práce z češtiny. Tento článek přináší vzorově vypracovanou maturitní písemnou práci z češtiny 2017 podzim, která detailně popisuje záhadné zmizení dívky u jezera a její dobrodružství s vodníkem. Vyprávění je napsáno poutavě a zahrnuje detailní popisy prostředí a atmosféry. Nový Amos přeje všem maturantům úspěšné složení maturitní zkoušky z češtiny. Věříme, že tento vzor vám poskytne inspiraci a pomůže vám při přípravě na vaše vlastní vypravování.
Zadání vypravování, které se objevilo v ostré maturitní písemné práci z češtiny v roce 2017 na podzim
Vodník
VÝCHOZÍ TEXT
Ráno, raníčko panna vstala,
prádlo si v uzel zavázala:
„Půjdu, matičko, k jezeru,
šátečky sobě vyperu.“
„Ach nechoď, nechoď na jezero,
zůstaň dnes doma, moje dcero!
Já měla zlý té noci sen:
nechoď, dceruško, k vodě ven.
Perly jsem tobě vybírala,
bíle jsem tebe oblíkala
v sukničku jako z vodních pěn:
nechoď, dceruško, k vodě ven.
Bílé šatičky smutek tají,
v perlách se slzy ukrývají
a pátek nešťastný je den:
nechoď, dceruško, k vodě ven.“
Nemá dceruška, nemá stání,
k jezeru vždy ji cos pohání,
k jezeru vždy ji cos nutí,
nic doma, nic jí po chuti.
První šáteček namočila –
tu se s ní lávka prolomila
a po mladičké dívčině
zavířilo se v hlubině.
Vyvalily se vlny zdola,
roztáhnuly se v šírá kola;
a na topole podle skal
zelený mužík zatleskal.
(úryvek z básně K. J. Erbena)
Zpracování: vypravování rozvíjející děj výchozího textu
Vzorové vypracování slohového útvaru vypravování v ostré maturitní písemné práci z češtiny v roce 2017 na podzim
Záhadné zmizení dívky u jezera
Bylo jedno krásné letní ráno, když mladá dívka vyrazila k jezeru, aby si vyprala šátky. Ignorovala varování své matky o zlém snu a vydala se k vodě. Jakmile namočila první šátek, lávka se prolomila a dívka zmizela pod hladinou.
Zelený vodník na topolu u skály sledoval celý incident s potěšením. Vlny se zavřely nad mladou dívkou a ticho se rozhostilo nad jezerem. Vodník, známý svou lstivostí a touhou po duších, se rychle ponořil do hlubin, aby si svou kořist odnesl do svého podvodního království.
Tam, v temných vodách jezera, vodník uchovával své poklady – duše lidí, které se mu podařilo polapit. Dívka se ocitla v podvodní jeskyni, obklopená zlatými šperky a drahokamy. Vodník se jí pokusil okouzlit svým bohatstvím, ale dívka byla zoufalá a chtěla se vrátit na povrch.
Jednou v noci, když vodník spal, se dívka rozhodla využít příležitosti k útěku. Pomalu se přiblížila k východu z jeskyně, ale v poslední chvíli ji chytila ruka vodníka. Dívka se otočila a spatřila jeho zlý úsměv. V zoufalství popadla jeden z ostrých šperků a bodla vodníka do ruky. Ten zařval bolestí a pustil ji.
Dívka vyplavala na hladinu a rozběhla se domů. Její matka ji přivítala s pláčem a radostí. Od té doby se dívka vyhýbala jezeru a vyprávěla svůj příběh ostatním, aby je varovala před nebezpečím, které se skrývá pod klidnou hladinou.
ČTĚTE TAKÉ: Návod jak napsat vypravování u maturity na jedničku
SOUVISEJÍCÍ: Další vzory vypravování k maturitní písemce z češtiny
Proč by tento vzor vypravování získal u maturitní písemné práce z češtiny vynikající hodnocení?
- Splnění zadání: Text je vypravováním rozvíjejícím děj výchozího textu, jak bylo požadováno.
- Titulek: Titulek jasně naznačuje záhadnost a tajemství příběhu.
- Struktura textu: Text je logicky rozdělen do odstavců podle jednotlivých částí příběhu.
- Napínavý děj: Příběh je napsán poutavě, s postupným odhalováním záhady.
- Popis prostředí: Text obsahuje detailní popis prostředí a atmosféry.
- Jasný jazyk: Jazyk je srozumitelný a čtivý, bez zbytečných komplikací.
- Emocionální vhled: Text se zaměřuje na pocity postav, což přidává emocionální hloubku.
- Relevance k výchozímu textu: Příběh navazuje na děj výchozího textu a rozvíjí ho.
- Stylistická úroveň: Text je stylisticky dobře napsaný, bez gramatických chyb.
- Závěr: Závěrečný odstavec shrnuje příběh a přináší morální ponaučení.